Kari: Solidaarisuusvero tärkeä lisä säästötalkoissa

SDP:n kansanedustaja Mika Kari ihmettelee kokoomuksen osoittamaa penseyttä solidaarisuusveroa kohtaan. Karin mukaan kokoomuksen puheet vastuullisuudesta ja toimet solidaarisuusveroa vastaan ovat pahasti ristiriidassa.

”On se kumma, että hyvä veli -verkosto järjestelee asuntokauppoja ja heti, kun pitäisi osallistua talkoisiin, lyödään hanskat tiskiin. Vai onko tosiaan niin, että kokoomuksen peräänkuuluttama vastuullisuus ei kosketa rikkaita”, Kari kysyy.

Karin mukaan on selvää, että solidaarisuusvero ei yksin riitä, mutta se olisi tervetullut lisä säästöpakettiin ja tärkeä myös oikeudenmukaisuuden kannalta. Kari muistuttaa, että solidaarisuusverosta saatavilla rahoilla voitaisiin parantaa huomattavasti esimerkiksi poliisien toimintakykyä.

”Kokoomus on julkisuudessa arvostellut solidaarisuusvero riittämättömäksi. Onko poliisien toimintakyvyn parantamiseen riittävä rahasumma todella kokoomuksen mielestä vähäpätöinen? Täytyy muistaa, että kehysriihessäkin virta koostuu pienistä puroista. Verottaminen ei ole vain rahan tuomista valtion kassaan, vaan sillä on selkeä yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta palveleva tarkoitus. ”, Kari sanoo.

Lisätietoja: Mika Kari p. 050-5120279