Kari: Harmaan talouden vastaisessa työssä jarru päällä

Kansanedustaja Mika Kari (sd.) ihmettelee harmaan talouden vastaisten toimien tahmeutta. Tilintarkastajien ilmoitusvelvollisuutta koskeva lakimuutos on tästä harmillinen esimerkki.

– Hallituksen alkuperäisestä esityksestä tilintarkastuslaiksi poistettiin tilintarkastajien velvollisuus ilmoittaa talousrikoksista. Jostain syystä poliittinen oikeisto ei ollut valmis lakimuutokseen, vaan lakiesitys vesitettiin.

– Ilmoitusvelvollisuus olisi ollut tärkeää harmaan talouden estämisen ja tasapuolisen yrittämisen edellytysten näkökulmasta.  Suurimmat kärsijät ovat rehelliset yrittäjät ja julkinen talous, jolle harmaa talous maksaa menetettyinä verotuloina jopa kahdeksan miljardia vuositasolla, Mika Kari toteaa.

– Tilintarkastajien ilmoitusvelvollisuuden lisääminen olisi ollut tärkeä osa harmaan talouden vastaista työtä. Talousrikoksiin olisi päästy käsiksi jo alkulähteillä. EU-asetuksen vuoksi raportointi rikosepäilyistä on tulossa joka tapauksessa vuonna 2016 yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen tilintarkastukseen.

– Tein tilintarkastajien ilmoitusvelvollisuudesta lakialoitteen vuonna 2013 ja olin ilahtunut, että hallitus teki samansisältöisen esityksen myöhemmin. Nyt ei asiassa päästy maaliin, mutta seuraavan hallituksen tulee ottaa asia uudelleen käsiteltäväkseen.