Kari: Harmaan talouden torjuntaohjelma eduskunnalle viipymättä

Mika Kari

SDP:n kansanedustaja Mika Karin mukaan hallituksen julkaisema harmaan talouden torjuntastrategia on vaisu ja ympäripyöreä.

Karin mukaan hallituksen asialistalta puuttuvat edelleen konkreettiset toimet harmaan talouden torjumiseksi.

– Hallitus ei ole riittävän vakavissaan harmaan talouden torjunnan suhteen. Hallitus on kohta toiminut jo vuoden, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi. Harmaan talouden torjuntastrategia on vielä pettymys, Kari toteaa.

Karin mukaan vaarana on, että viime vuosien hyvä työ harmaan talouden torjunnassa uhkaa valua hukkaan, mikäli hallitus ei tee suunnanmuutosta.

– Edellinen hallitus panosti harmaan talouden torjuntaan. Tätä linjaa pitäisi jatkaa ja vahvistaa. Kyse on merkittävistä verotuloista ja reilusta kilpailusta yritysten välillä.

– Hallituksen pitää kiirehtiä harmaan talouden torjuntaohjelman tuomista eduskunnan käsittelyyn, jotta torjuntatoimet vaikuttaisivat eduskunnan lainsäädäntö työssä mahdollisimman nopeasti, Kari sanoo.

Kari tarjoaa hallitukselle ratkaisuksi SDP:n vaihtoehtoa.

– SDP:llä on valmis tiekartta harmaan talouden torjumiseksi. Ohjelma sisältää yli 20 konkreettista kohtaa, joiden avulla voidaan suitsia laitonta verovälttelyä. Tiekartta on vapaasti hallituksen hyödynnettävissä, Kari päättää.