”Käräjäoikeusverkoston karsinta vaarantaa kansalaisten alueellisen yhdenvertaisuuden”

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen on pettynyt hallituksen päätökseen karsia käräjäoikeuksien, kanslioiden ja istuntopaikkojen määrää osana käräjäoikeusverkoston uudistamisohjelmaa.

Taavitsaisen mielestä hallitus on nyt lähtenyt sellaisen keskittämisen tielle, josta erityisesti keskusta ja perussuomalaiset eivät puhuneet mitään ennen eduskuntavaaleja.

− Minne on unohtunut keskustan vaatima perinteinen aluepolitiikka, jossa on haluttu pitää huolta alueiden elinvoimaisuudesta? Hallituksen politiikassa ei ole jälkeäkään tahdosta valvoa alueiden ja pienen ihmisen etua, Taavitsainen toteaa.

Taavitsaisen mielestä työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmin (ps.) esitys kasvattaa tuomarien matka- ja palkkakustannuksia ja valtion oikeusapumenoja sekä kasvattaa kansalaisten ja yritysten laskua oikeudenkäyntikuluista. Pahinta on Taavitsaisen mukaan se, että esitys heikentää kansalaisten oikeusturvaa ja alueellista yhdenvertaisuutta sekä ruuhkauttaa käsittelyjä.

− Lisäksi vaarana on, että myös muut juridisen alan työpaikat, kuten lakiasiaintoimistot, lähtevät näiltä paikkakunnilta. Etelä-Savon käräjäoikeus pitäisi säilyttää niin, että Mikkelin käräjäoikeuden lisäksi Savonlinnassa olisi jatkossakin kanslia ja Pieksämäellä istuntopaikka sekä riittävästi henkilökuntaa käsittelemään asioita.

– Pohjoismaiseen yhteiskuntaan kuuluu oikeusjärjestyksen ja kansalaisten perusoikeuksien ylläpitäminen. Ihmisten turvallisuuden tunnetta ei lisätä sillä, että oikeuslaitoksen, poliisin, Kelan ja verotoimiston palvelut pakenevat. Valtio ei voi vetäytyä pois kansalaisten ulottuvilta, Taavitsainen jatkaa.