”Käräjäoikeuksien vähentäminen vaarantaa kansalaisten oikeusturvan”

Johanna Ojala-Niemelä

SDP kansanedustaja, varatuomari Johanna Ojala-Niemelä on syvästi huolissaan hallituksen suunnitelmasta vähentää käräjäoikeuksien määrää 27 :stä 20:een.

– Suunnitteilla olevan uudistuksen vaikutukset kansalaisten oikeusturvaan on selvitettävä ensin, Ojala-Niemelä vaatii.

– Käräjäoikeuksien vähentäminen johtaisi varsinkin harvemmin asutuilla alueilla siihen, että monilla kansalaisilla matka lähimpään käräjäoikeuteen voisi muodostua kohtuuttoman pitkäksi. Nyt kustannuksia sälytetään asiakkaiden maksettavaksi ja kynnys turvautua oikeuslaitoksen tarjoamaan oikeusturvaan nousee.

– Tällainen muutos lisää kansalaisten alueellista eriarvoisuutta ja heikentää oikeudenhoitoon liittyvien palveluiden saatavuutta. Lainkäyttö käräjäoikeuksissa perustuu suurelta osin asianosaisten henkilökohtaiseen läsnäoloon. Oikeusturvan saatavuuden kannalta tuomioistuinten saavutettavuudella on suuri merkitys, Ojala-Niemelä muistuttaa.

Ojala-Niemelä perää hallitukselta tarkempaa tietoa päätösten taustalla olevista laskemista.

– Ymmärrän hallituksen säästöpaineet, mutta mielestäni nyt ollaan menossa kipurajan yli siinä paljonko käräjäoikeusverkkoa voidaan supistaa. Onko hallitus säästöjä laskiessaan huomioinut ne ylimääräiset kulut ja sen ylimääräisen vaivan, joka kansalaisille koituu oikeudenkäynteihin liittyvien matkojen pidentymisestä?

– Lisäksi on huomattava tällaisten ratkaisujen välilliset vaikutukset paikkakunnilla, joissa käräjäoikeuksia esitetään lakkautettaviksi. Käräjäoikeuksien työpaikkojen lisäksi näiltä paikkakunnilta lähtisivät ainakin suurelta osin myös muut juridisen alan työpaikat, kuten lakiasiaintoimistot.

Oikeusministeri Jari Lindström on tänään pitämässään tiedotustilaisuudessa ilmoittanut, että hallitus suunnittelee käräjäoikeuksien määrän vähentämistä 27:stä 20:een.