Käräjäoikeuksien vähentäminen vaarantaa kansalaisten oikeusturvan

Johanna Ojala-Niemelä

SDP kansanedustaja, varatuomari Johanna Ojala-Niemelä on syvästi huolissaan hallituksen suunnitelmasta vähentää käräjäoikeuksien määrää 27:stä 20:een.

– Olen tyrmistynyt hallituksen suunnitelmista nitistää Lapista Kemin käräjäoikeus ja jättää Lappiin vain yksi Lapin käräjäoikeus Rovaniemelle. Uudistuksen mukaan Kemiin jäisi vain sivukanslia. Lisäksi istuntopaikka lakkaa Torniosta ja Kemijärveltä sekä kanslia lakkaa Sodankylästä. Toivon, että oikeusministeri Lindström ottaa asian vielä uudelleen tarkasteltavaksi, Ojala-Niemelä toteaa.

– Käräjäoikeuksien vähentäminen Lapissa johtaa siihen, että monilla kansalaisilla matka lähimpään käräjäoikeuteen voi muodostua kohtuuttoman pitkäksi. Nyt kustannuksia sälytetään asiakkaiden maksettavaksi ja kynnys turvautua oikeuslaitoksen tarjoamaan oikeusturvaan entisestään nousee.

– Tällainen muutos lisää kansalaisten alueellista eriarvoisuutta ja heikentää oikeudenhoitoon liittyvien palveluiden saatavuutta. Lainkäyttö käräjäoikeuksissa perustuu suurelta osin asianosaisten henkilökohtaiseen läsnäoloon. Oikeusturvan saatavuuden kannalta tuomioistuinten saavutettavuudella on suuri merkitys, Ojala-Niemelä muistuttaa.

Ojala-Niemelä perää hallitukselta tarkempaa tietoa päätösten taustalla olevista laskemista.

– Ymmärrän hallituksen säästöpaineet, mutta mielestäni nyt ollaan menossa kipurajan yli siinä paljonko käräjäoikeusverkkoa voidaan supistaa. Onko hallitus säästöjä laskiessaan huomioinut ne ylimääräiset kulut ja sen ylimääräisen vaivan, joka kansalaisille koituu oikeudenkäynteihin liittyvien matkojen pidentymisestä? Rovaniemen hallinto-oikeuden lakkauttaminen ja yhdistäminen Ouluun on jo osoittanut, ettei säästöjä syntynyt ja käsittelyajat päinvastoin pitenivät.

– Lisäksi on huomattava tällaisten ratkaisujen välilliset vaikutukset paikkakunnilla, joissa käräjäoikeuksia esitetään lakkautettaviksi. Käräjäoikeuksien työpaikkojen lisäksi näiltä paikkakunnilta lähtisivät ainakin suurelta osin myös muut juridisen alan työpaikat, kuten lakiasiaintoimistot.