Kantola: Yle ei tarvitse lottoarvonnan tuottoja

Yleisradion hallintoneuvoston puheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kantolan (sd.) mukaan Viestintävirasto ei Lotto-päätöksessään arvioi Veikkausta ja Yleä kahtena yleishyödyllisenä yhtiönä, joiden yhteistyöhön liittyvän pelitoiminnan tuotot on lakiin perustuen käytetty urheilun ja kulttuurin tukemiseen.

– Veikkauksen ja Yleisradion yhteistyön vakiintuneisuus on tuonut vakautta näiden tärkeiden toimintojen rahoitukseen. Viestintäviraston päätös aiheuttaa levottomuutta niin Veikkauksessa kuin edunsaajien taholla, kun on epävarmaa miten suuria yleisöjä kiinnostava arvontatapahtuma jatkossa näytetään. Huoli urheilun ja kulttuurin rahoituksen kehityksestä on todellinen.

Kantola muistuttaa, että jo ennen viestintäviraston päätöstä hallintoneuvoston tiedossa on ollut, että Veikkauksen ja Ylen yhteistyössä saattaa olla piirteitä, jotka voidaan tulkita laissa kielletyksi sponsoroinniksi.

– Tästä syystä hallintoneuvosto ja sen puheenjohtaja erikseen ovat keskusteluissa Ylen toimivan johdon kanssa kiirehtineet tilanteen selkeyttämistä sellaiselle tolalle, ettei mahdollisia laillisuusongelmia olisi.

Kantolan mukaan hallintoneuvostolla ei ole ollut omia resursseja käytössään selvitysten tekemiseen.

– Hallintoneuvoston valvontatehtävään liittyvän ajankohtaisen kritiikin johdosta on kysyttävä, olisiko hallintoneuvoston käyttöön varattuja resursseja lisättävä.

Kantolan mukaan on tärkeää, että nykytilanteessa pysähdytään arvioimaan, mitä Viestintäviraston päätös merkitsee ja mitä se ei merkitse.

– Mielestäni Yleisradion ja Veikkauksen tulisi yhdessä Viestintäviraston kanssa nyt katsoa, mitä vaihtoehtoisia etenemistapoja on päätöksen jälkeen olemassa. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nyt kielletyn yhteistyön rahallinen hyöty Yleisradiolle ei ole merkittävä. Silloin on kysyttävä, voisiko koko kansan Yleisradioyhtiö tuottaa ja näyttää lottoarvonnan osana maksutonta julkista palveluaan

Viestintäviraston päätöksen mukaan Ylen on lopetettava nykyisen muotoinen lottoarvonnan näyttäminen syyskuun loppuun mennessä. Mikä tahansa onkin lottoarvonnan tulevaisuus, ratkaisujen etsimiseen tulee Kantolan mukaan ryhtyä ripeästi.