Kantola: Vanhustenhoitolaki tarvitaan nyt

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kantola vaatii hallitukselta toimenpiteitä vanhustenhoidon turvaamiseksi.
– Peruspalveluministeri Paula Risikon puheet lakiluonnoksesta parin vuoden sisään eivät riitä. Vanhustenhoidon epäkohtiin pitää puuttua nopeammin.

– Vanhustenhoidon ongelmat ovat laajasti tiedossa, mutta silti toimenpiteiden kanssa hidastellaan. Laatusuositusten velvoittavuus ei ole parantanut hoitoa riittävästi. Tarvitsemme pikaisesti sellaisen lain vanhustenhoidosta, joka mahdollistaa myös epäkohtiin puuttumisen tarvittaessa sanktioilla. Uuden lain lisäksi tarvitsemme myös laajempaa lainsäädännön valvontaa.

Kantola muistuttaa, että sitovien normien lisäksi vanhustenhoidon voimavaroja on lisättävä.
– Kunnat tarvitsevat tukea huolehtiakseen vanhustenhoidon järjestämisestä sekä henkilöstön palkkaamisesta ja ammattitaidosta. On valtiovallan tehtävä varmistaa se, että kunnilla on riittävät resurssit huolehtia vanhuksista. Sekä valtion että kuntien olisi nyt pidättäydyttävä lyhytnäköisistä säästöpäätöksistä.

– Ihmisarvoisen vanhuuden pitää olla jokaisen suomalaisen oikeus.