Kantola: Vahvat peruskunnat turvaavat palvelut

SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola arvostelee keskustan puoluesihteerin Timo Laanisen haluttomuutta kuntauudistuksen jatkamiseen.
– Nykyistä selkeämpi kuntarakenne on edellytys hyvinvointipalvelujen saatavuuden ja laadun turvaamiseksi. Keskustalle kuntien suuri määrä tuntuu olevan itsetarkoitus, vaikka pääasian pitäisi olla palvelujen kehittäminen.

– Keskusta vihjaa, että kuntien määrän vähentäminen kaventaisi demokratiaa. Asia on todellisuudessa päinvastoin: Monimutkaisten hallintorakenteiden purkaminen vahvistaa demokratiaa, parantaa palveluita ja lisää tehokkuutta.

– SDP on arvioinut, että tulevaisuudessa Suomessa olisi noin 160–170 kuntaa. Nämä vahvat peruskunnat rakentuvat työssäkäyntialueiden varaan, jotka ovat toiminnallisesti eheitä sekä taloudeltaan itsenäisiä ja vahvoja. Samalla vahva peruskunta myös vahvistaa demokratiaa ja kansanvaltaa, Kantola huomauttaa.

Kantola kannustaa hallitusta laittamaan kuntalain laajan uudistamisen liikkeelle vielä kuluvan vaalikauden aikana. – Tähän työhön tarvittaisiin kaikkien puolueiden sitoutumista. Parlamentaarinen työskentely olisikin syytä aloittaa välittömästi.