Kantola: Ulkomaalaislakia pitää tarkistaa

Sdp:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ilkka Kantolan mielestä ulkomaalaislakia tulee tarkistaa.

Nykyinen laki kuvastaa liioiteltua pelkoa, että ulkomailta tänne saapuvat isoäidit murtavat yhteiskuntamme selkärangan. Kantolan mielestä kansalaisten närkästynyt reaktio venäläisen ja egyptiläisen isoäidin Suomesta karkottamiseen kertoo siitä, että laki ei vastaa yleistä käsitystä oikeasta ja väärästä. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä on pidetty kohtuuttomana ja käsittämättömänä.

Kun on syytä olettaa, että ylin oikeusistuin toimii oikein ottaessaan kantaa lain soveltamiseen, on vikaa etsittävä laista. Hallitus on tuonut eduskuntaan kuluvalla vaalikaudella useita esityksiä ulkomaalaislain muuttamiseksi. Karkotuspäätöksen saaneiden isoäitien kaltaisten tapausten varalle ei ole tulossa uusia säännösehdotuksia. Viranomaisten harkintavalta siinä, kuka on perheenjäsen ja kenen tilanne on kohtuuton, on edelleen liian kapea. Isovanhempien rajaaminen perheen ulkopuolelle on ylimitoitettu varotoimi.

Ilkka Kantola muistuttaa, että on yleinen tosiasia että ihminen on toisista riippuvainen sekä lapsuudessaan että vanhuudessaan. On oikein ja kohtuullista, että iäkäs ja sairauksien rasittama isoäiti tai isoisä haluaa turvautua aikuisten lastensa tukeen, ja että nämä haluavat sitä antaa. Oleskeluluvan epääminen isovanhemmilta, jotka ovat tällaisessa tilanteessa, ei ole suomalaiselle yhteiskunnalle kunniaksi.