Kantola: Työllisyyslisäbudjetti tarvitaan heti

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kantola vaatii hallitukselta nopeampia toimia nuorisotyöttömyyden kasvun pysäyttämiseksi.
– Tänään ilmestyneiden työllisyyslukujen mukaan joulukuussa nuoria työttömiä oli yli 11 000 enemmän kuin viime vuonna. Samalla ylittyi myös maaginen 300 000 työttömän raja.

Kantola muistuttaa sosialidemokraattien vaatineen hallitukselta lisäpanostuksia nuorisotyöttömyyteen viime keväästä alkaen.
– Hallituksen vitkuttelun takia menetetyt kuukaudet ovat yhteiskunnalle kovin kalliita.

– Työttömyyden hoitaminen käy aina paljon kalliimmaksi sekä taloudellisesti että inhimillisesti kuin työttömyyden ehkäiseminen. Siksi hallituksen vilauttama mahdollisuus lisäbudjetista nuorisotyöttömyyden kasvun pysäyttämiseksi olisi tuotava eduskuntaan heti helmikuun alussa eduskunnan aloittaessa kevään istuntokauden.

Erityisesti nuorille on Kantolan mukaan tärkeää osoittaa työvoimapoliittisin toimin mahdollisuuksia työharjoitteluun, koulutukseen ja työssäoppimiseen.

Kantola huomauttaa, että työttömyyden rajusta kasvusta huolimatta koulutus- ja tukityöllistämistoimenpiteiden piirissä oli vähemmän työttömiä kuin vuosi sitten.
– Kokoomuksen ”tempputyöllistämistrauman” maksumiehiksi ovat joutuneet nyt ne tuhannet nuoret, jotka ovat kärsineet työvoimapolitiikan resurssien leikkauksista.