Tuoreiden tietojen mukaan telakkayhtiö STX:n sopimusta Scandlines-varustamon kanssa ei ole saatu määräaikaan mennessä solmittua, koska rahoitukseen liittyvät neuvottelut eivät ole edenneet toivotulla tavalla.
– Kaikki kivet on käännettävä, jotta rahoituskysymykset saadaan ratkaistua ja projekti käynnistettyä. Kyseessä ei ole pelkästään akuutit työpaikat, vaan myös Turun telakan erityisosaaminen nesteytetyn maakaasun käyttämisestä lauttojen polttoaineena, sanoo kansanedustaja Ilkka Kantola (sd).
– Palkittu LNG-osaamisen käyntikorttimme risteilee päivittäin Turun ja Tukholman välillä. Tämä on sitä uutta, kestävän kehityksen mukaista osaamista, jolle Suomi perustaa tulevaisuuttaan. Nyt on käynnissä etsikkoaika, jolloin Turun telakka voi saada positiivisen, pysyvän leiman ympäristöystävällisemmän merenkulun huippuosaajana, Kantola jatkaa.
Kantolan mielestä myös valtiovallan pitää nähdä poikkeuksellinen tilanne ja toteuttaa asiassa aktiivista elinkeinopolitiikkaa, jolla tilaukset saadaan varmistettua.