Kantola tarjoaa kuntatalouteen priorisointia juustohöylän sijaan

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kantola toteaa lisääntyvän työttömyyden aiheuttavan kunnille entistä suurempia ongelmia niiden talouden kanssa.

Tässä tilanteessa tarvitaan Kantolan mukaan sellaista kuntatalouden tasapainottamista, jossa lopputulos on oikeudenmukainen ennen kaikkea niille kansalaisille, jotka ovat kaikkein vaikeimmassa tilanteessa.

– Mielestäni kuntien budjetin tasapainottamisessa ei voida tehdä oikeudenmukaista politiikkaa juustohöylää käyttämällä. Mitä vaikeampi tilanne on, sitä tärkeämpää on priorisointi, lauantaina 18.4. FSD:n (Finlands Svenska Socialdemokrater) piirikokouksessa Helsingissä puhunut Kantola totesi.

Kantolan mukaan priorisointi edellyttää poliittista näkemystä ja kykyä linjauksiin, joten priorisointien teko on poliitikkojen velvollisuus.
– Nyt tarvitaan selkeitä poliittisia arvoja, Kantola linjasi.

Kantolan mukaan on selvää, että jos kunnissa ei ole riittävästi varoja kaikkien palvelujen tuottamiseen tai palkkojen maksuun, henkilöstön irtisanomisia on luvassa.

– Tämä tarkoittaa vähintään sitä, että palveluiden taso heikkenee. Monin paikoin tämä voi tarkoittaa myös leikkauksia.

Kantola nosti puheessaan esille myös SDP:n eurovaaliohjelman. Hän muistutti, että sosialidemokraatit ovat Euroopan parlamentissa merkittävin ryhmä vaikutusvallaltaan.

– Meillä on selkein ja yhtenäisin käsitys oman ryhmämme poliittisista tavoitteista ja niiden takana olevista arvoista.

– Me pidämme esillä Euroopan sosiaalista ulottuvuutta, yhteisvastuun, sosiaalisen turvallisuuden, työelämän laadun, työntekijöiden, perheiden ja kotien hyvän elämän edellytysten vahvistamista.

Kantola totesi SDP:n tahtovan Euroopan, jossa talous ja elinkeinoelämä, finanssimaailma ja vapaa markkinatalous ovat ihmistä varten.