Kantola: Suomi voi auttaa Keski-Afrikan tasavaltaa

SDP:n kansanedustaja ja eurovaaliehdokas Ilkka Kantolan mukaan SDP:n eduskuntaryhmä tukee Suomen osallistumista EU:n kriisihallintaoperaatioon, jonka tarkoituksena on rauhoittaa Keski-Afrikan tasavallan konfliktia. EU-operaatio on osa isompaa kokonaisuutta, johon osallistuvat myös YK ja Afrikan unioni.

– Lisäksi tuemme ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan linjausta Suomen osallistumisesta EUFOR RCA -operaatioon enintään 30 sotilaalla 6 kuukauden määräajan operaation täyden toimintakyvyn saavuttamisesta.

– Tehtävämme poliittisina päättäjinä on edistää tasapainoista ja vastuullisuuteen perustuvaa kansainvälistä kehitystä. Suomi haluaa olla niiden joukossa, jotka eivät sulje silmiään viattomiin sivullisiin kohdistuvalta väkivallalta.

– Rauhanturvaamisessa ja kriisinhallinnassa Suomi on ollut kokoonsa nähden suuri toimija. Operaatioihin osallistumisella on tärkeä tehtävä myös osana turvallisuuspolitiikkaamme. Osallistuminen operaatioihin osoittaa, että kannamme konkreettisesti yhteistä vastuuta globaalin vakauden edistämisessä.

Keski-Afrikan tasavallan väestö on kolminkertaistunut noin 50 vuodessa. Maa lukeutuu maailman köyhimpiin, vaikka se on luonnonvaroiltaan rikas. Lisäksi itsenäistymisen jälkeistä aikaa ovat värittäneet vallankaappaukset, kaappausyritykset ja kapinat.

Viime joulukuussa ihmisoikeusrikkomukset ajoivat maan sekasortoon. Lähes miljoona ihmistä on joutunut jättämään kotinsa ja yli 200 000 ihmistä on paennut maasta. Arvioiden mukaan lähes puolet maan väestöstä tarvitsee kiireellistä humanitaarista apua. Samaan aikaan humanitaarisen avun perillemeno on vaikeutunut.