Kantola: Parhaat investoinnit tehdään lapsiin

Kansanedustaja Ilkka Kantola (sd.) kannustaa kaikkia puolueita keskusteluun syrjäytymisen vaikutuksista ja vaikuttavista uudistuksista. Kantolan mukaan Suomessa porvaripuolueetkin puhuvat kyllä rakenneuudistusten tarpeellisuudesta ja kestävyysongelmista, mutta todella vaikuttaviin uudistuksiin niillä ei ole valmiutta. Kantola kiittää kuitenkin eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaamaa raporttia ongelmien mittaluokan konkretisoimisesta:

– Selvityksen mukaan nuorten syrjäytyminen aiheuttaa veronmaksajille miljardikustannukset. Kyse ei ole mistään yhteiskunnan marginaalissa olevasta harmillisesta epäkohdasta, vaan aivan keskeisestä yhteiskuntamme vääryydestä, inhimillisestä ja taloudellisesta katastrofista.

Tarkastusvaliokunnan raportti korostaa varhaisen tuen ja koulutuksen merkitystä sekä ennaltaehkäisevän työn tehokkuutta korjaaviin toimenpiteisiin verrattuna. Ilkka Kantola on linjauksiin tyytyväinen:

– Ensinnäkin meidän pitää hyväksyä se, että suuret vaikutukset hyvinvointiin tehdään panostamalla lapsiin ja panostamalla lasten koulutukseen. Ei valikoiden, vaan panostamalla kaikkiin lapsiin. Se ideologinen painolasti, jonka mukaan oman aseman säilyttämisen nimissä pyritään estämään koulutuksen määrän lisääntymistä yhteiskunnassa, pitää nyt kertakaikkisesti jättää taakse.

– Toiseksi pitää tunnistaa, että tältä osin me olemme rakentaneet liian monimutkaisen järjestelmän hyvinvointivaltioomme. Me luotamme liikaa lähetteisiin, lausuntoihin ja ammatillisiin tai hallinnollisiin raja-aitoihin. Varhaisen tuen ei tarvitse aina tarkoittaa erityisiä, räätälöityjä toimenpiteitä, vaan aivan normaalia kanssakäymistä eri tilanteissa, joissa perhe kohtaa ammattilaisia tai muita perheitä.

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan mietintöä nuorten syrjäytymisestä käsiteltiin eduskunnan täysistunnossa tänään perjantaina 16.5.2014.