Kantola: Opintotuki sidottava indeksiin

Sosialidemokraatit haluavat tulevalla vaalikaudella sitoa opintotuen indeksiin sekä poistaa toisen asteen opiskelijoiden opintotukeen vaikuttavan, vanhempien tuloihin perustuvan tarveharkinnan. SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola huomauttaa, että demarit esittivät opintotuen sitomista indeksiin jo vaihtoehtobudjetissaan vuodelle 2011.
– Tämä ei kuitenkaan saanut tukea keskustan, kokoomuksen, vihreiden ja RKP:n muodostamalta hallitukselta.

– Opintotuki on ainoa etuus, jonka taso ei seuraa elinkustannusten kasvua. Tämän vuoksi hallituksen tasaveroja korottanut politiikka on tullut kalliiksi opiskelijoille. Opintotuen sitominen indeksiin parantaisi tilannetta.

– Toisena keskeisenä tavoitteenamme on poistaa toisen asteen opiskelijoiden opintotukeen vaikuttavien vanhempien tulojen vaikutus. Tällä hetkellä itsenäisesti asuvien, alle 20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden opintotukeen vaikuttavat vanhempien tulot. Sen sijaan samassa tilanteessa olevien korkea-asteen koulutuksessa