Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kantola odottaa Orpolta toimia Tunnin juna-hankkeen rahoitusmallin eteen

Ajankohtaista 11:53

Ilkka Kantola

Turkulainen kansanedustaja Ilkka Kantola (sd) kannattaa SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnarin tekemää ehdotusta uudesta investointimallista väylähankkeisiin. Skinnari esitti hankkeiden suunnittelun ja rahoituksen rakenteiden uudistamista, jotta hankkeet saadaan käyntiin.

– Nopean ratayhteyden valmistuminen pääkaupungin ja Turun välille on nykyisten suunnitelmien mukaan noin 20 vuoden päässä. Varsinais-Suomen ja koko Suomen elinkeinoelämän ja kilpailukyvyn kannalta tärkeän hankkeen hyödyt tulee saada käyttöön aiemmin. 1,5 miljoonan asukkaan talous- ja työssäkäyntialue on merkittävä etu koko maalle globaalissa kilpailussa, toteaa Kantola.

Skinnari ja SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero ehdottivat viime viikolla mm. Kuntarahoituksen mukaantuloa korjaus- ja väylähankkeisiin, jotta kunnat voisivat ottaa jatkossa aktiivisemman roolin hankkeiden eteenpäinviemisessä valtion ja EU:n rahoituksen rinnalla. Tästä toimivia esimerkkejä löytyy useita muualta Euroopasta. Hankkeissa on hyödynnetty muun muassa Euroopan Unionin ESIR-rahoitusta.

– Toimivan rahoitusmallin selvittäminen pitää nyt aloittaa ja tässä yhteydessä on punnittava hankkeen hyödyt heijastusvaikutuksineen. Toivoisinkin tässä asiassa aktiivista otetta turkulaiselta valtionvarainministeriltämmePetteri Orpolta (kok). Eri rahoitusvaihtoehtojen kokonaisvaikutusten lisäksi on kyettävä arviomaan myös mitä maksaa investoinnin lykkääntyminen. Tunnin junan on kuitenkin jo arvioitu maksavan itsensä takaisin 20 vuodessa tuottamansa talouskasvun myötä, päättää Kantola.