Kantola: Maksullisuus pidentää opintoaikoja

Helsingin Sanomat kertoi (4.3.) opetusministeriön työryhmän esityksestä, jonka mukaan jatkossa kaikki opiskelijat maksaisivat tuhannen euron suuruisen opintomaksun joka lukuvuosi. Työryhmän mielestä opintomaksu nopeuttaisi opiskelijoiden valmistumista.

Kansanedustaja Ilkka Kantolan (sd) mukaan työryhmän pohtima opintomaksu vaikuttaisi täysin päinvastaisesti.
– Opiskelukustannusten lisäys hidastaisi opintoja ja lisäisi tilapäisten töiden tekoa. Päätoiminen opiskelu olisi mahdollista entistä harvemmille, Kantola varoittaa.

Työryhmän kaavailut lukukausimaksuista ovat ristiriidassa hallituksen aikaisempien linjausten kanssa. Ministeri Virkkunen on toistuvat korostanut opintojen maksuttomuutta suomalaisille opiskelijoille. Pääministeri Vanhanen taas on puhunut voimakkaasti työurien pidentämisen puolesta.

– On tärkeää, että nuoret valmistuvat ja pääsevät koulutustaan vastaaviin töihin nykyistä aikaisemmin. Lukukausimaksut eivät edistä tätä tavoitetta vaan pidentävät opintoaikoja, Kantola korostaa.

Lue myös: Peltonen: Johtaako Virkkunen opetusministeriötä?