Kantola: Maahanmuutosta on saatava puhua

SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola on huolissaan maahanmuuttokeskustelun kovenemisesta. Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin henkeä on uhattu julkisesti. Lisäksi maahanmuuttoa tutkivat ovat kertoneet uhkailusta, jonka vuoksi he ovat vetäytyneet julkisesta keskustelusta.

– Vapaa yhteiskunnallinen keskustelu on demokratian merkki. On hälyttävää, jos tutkijoiden tai poliitikkojen on rajoitettava puheenvuorojaan fyysisen uhan vuoksi, Kantola toteaa.

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten maahanmuuttokriittisyys on lisääntynyt. Tutkimus selitti muutosta talouden taantumalla. Maahanmuuttoon liittyy kuitenkin myös paljon vääriä mielikuvia.

– Maahanmuuttoasiat kiinnostavat kansalaisia ja keskustelua teemasta pitää jatkaa. Myös maahanmuuttokriitikoiden olisi kuitenkin ymmärrettävä asiallisen keskustelun rajat. Uhkailua ei pidä sallia, Kantola vaatii.