Kantola: Kokoomus ja vihreät hylkäämässä maakuntien yliopistot

SDP:n kansanedustaja Ilkka Kantola on seurannut huolestuneena viime päivien keskustelua yliopistojen rahoituksesta. VM:n budjettiesitys, joka lisätään yliopistoille rahaa palauttamalla yliopistoille ja ammattikorkeakouluille indeksikorotukset on kohdannut voimakasta kritiikkiä niin Kokoomuksen kuin vihreiden kansanedustajien taholta. Indeksileikkauksen peruminen on tarkoitus rahoittaa jo aiemmin päätetyn mukaisesti Aalto-yliopiston määräaikaiseksi tarkoitetusta lisärahoituksesta. Nyt vihreiden ja kokoomuksen vastarinta uhkaa kuitenkin vesittää tämän aikeen, ja samalla estää indeksikorotuksen palauttamisen.

– Aalto-yliopiston lisärahoituksen purusta päätti jo edellinen porvarihallitus ja nyt tehty esitys on aikataulullisesti linjassa sen kanssa. Esitetyllä siirrolla kyetään peruuttamaan kaikkia yliopistoja ja ammattikorkeakouluja koskenut indeksileikkaus ja maksamaan se täysimääräisenä. Siten se toteutuessaan toisi merkittävällä tavalla lisäresursseja paitsi maakuntien yliopistoille, myös suurista leikkauksista kärsimään joutuneelle amk-sektorille, Kantola toteaa.

Kantola muistuttaa, että kun budjettiriihessä tuskin lisätään merkittävällä tavalla opetus- ja kulttuuriministeriön määrärahoja, ei indeksileikkausta voida esitetyn mukaisesti perua ellei Aallon lisärahoitukseen saa koskea. Kokoomuksen ja vihreiden linja tarkoittaisi siis merkittäviä leikkauksia kaikkien muiden yliopistojen kuin Aallon, sekä kaikkien ammattikorkeakoulujen rahoitukseen.

–  On erittäin ikävää nähdä, miten sekä Kokoomuksen että vihreiden arvostus maamme yliopistolaitosta kohtaan rajoittuu yhteen ainoaan, sinällään toki tärkeää ja arvostettavaa työtä tekevään yliopistoon mutta unohtaa kokonaan muiden yliopistojen tekemän tärkeän ja arvokkaan työn. Lisäksi vimma leikata edelleen lisää ammattikorkeakouluilta ihmetyttää. Erityisesti Kokoomuksen kuvittelisi olevan kiinnostunut alueellisesti tärkeiden elinkeinopolitiikan vetureiden hyvinvoinnista.  Mutta ilmeisesti sokea usko Aalto-yliopiston rooliin Suomen kansainvälisen menestyksen kivijalkana ajaa terveen järjen edelle, Kantola toteaa.

Erityisen tekopyhäksi sinivihreiden porvarien kritiikin tekee se, että kyseiset puolueet ovat itse aiemmin päättäneet edellisen hallituksen aikana Aallon ylimääräisen rahoituksen purkamisen aloituksesta vuoden 2015 budjetissa. Nyt he itse asiassa arvostelevat omaa päätöstään ja pyrkivät vyöryttämään syyn SDP:n ja valtionvarainministeri Antti Rinteen niskoille. Kantola pitää yritystä raukkamaisena.

– Loanheitto vaalien vuoksi näyttää alkavan tällä kertaa aikaisin. Halutaan väittää mustaa valkoiseksi ja syyttää valtionvarainministeriä korkeakouluilta leikkaamisesta vaikka tosiasiassa budjettiesitys lisää yliopistojen rahoitusta 8 miljoonalla eurolla. Kokoomuksen ja vihreiden edustajien harjoittama suoranainen valehtelu on iljettävää poliittista peliä, johon tämänkaltaisena vakavana aikana ei ole varaa, Kantola päättää.