Kantola: Keskustan kritiikki AMK-uudistukseen sekavaa

SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola ihmettelee keskustan kansanedustaja Tuomo Puumalan kannanottoa YLE:llä hallituksen ammattikorkeakoulu-uudistukseen. Kantolan mielestä on vähintäänkin hämärää, mitä keskusta uudistukselta haluaa.

– Tuomo Puumala vaatii  ammattikorkeakouluille yliopistojen kaltaista itsenäisyyttä päättää tarjoamistaan koulutusaloista ja koulutuspaikoista. Koulutuksen aloituspaikoista ja yksiköistä, joissa koulutusta järjestetään, ammattikorkeakoulu päättää jo nyt itse.

– Ammattikorkeakoulu-uudistuksessa ammattikorkeakoulujen tarjoamista koulutusaloista päätettäisiin valtioneuvoston asetuksella, kuten tapahtuu yliopistojenkin osalta. Nykyisin ammattikorkeakoulujen koulutustarjontaa säädellään yliopistoja tiukemmin koulutusohjelmatasolla. Uudistuksessa sääntelyä yhdenmukaistettaisiin yliopistojen kanssa.

– Vaatiessaan ammattikorkeakouluille yliopistojen kaltaista itsenäisyyttä päättää tarjottavasta koulutuksesta ja koulutuspaikkakunnista, Puumala on oikealla asialla. Olisi kuitenkin syytä huomata, että valtaosin ammattikorkeakoulut ovat jo nyt tasavertaisessa asemassa ja uudistus korjaa loputkin Puumalan mainitsemat erot.

– Esittämiensä linjausten valossa Puumalan tulisikin olla uuden uudistuksen voimakkain puolestapuhuja, huomauttaa Kantola.

Kantolan mukaan nyt on aivan viimeinen hetki tehdä kaivattu ammattikorkeakoulu-uudistus.

– Keskustalla olisi ollut omalla hallituskaudellaan kahdeksan vuotta aikaa tehdä tämäkin uudistus, mutta sitä he eivät saanet hoidetuksi. Nyt ei enää voi kehityksen kelloja pysäyttää. Tämä uudistus on nyt vietävä eteenpäin ja toivotan keskustan tervetulleeksi mukaan tähän kehitystyöhön.