Kantola: Kehitysyhteistyörahojen leikkaaminen lisää pakolaisuutta

SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantolan mukaan hallituksen budjettiehdotuksessaan päättämä kehitysyhteistyörahojen kurjistaminen osoittaa piittaamattomuutta maailman köyhimpiä ihmisiä kohtaan.

– Hallitus on nyt perunut viime keväänä tekemänsä päätöksen kehitysyhteistyövarojen määrästä. Peittääkseen jälkensä se turvautuu tilastokikkailuun, jossa aiemmasta poiketen kaikki pakolaiskulut lasketaan kehitysyhteistyöksi. Tällainen rahojen siirto kasvattaa pakolaisongelmaa entisestään.

Kantola arvioi peittely-yrityksen kertovan, että hallitusta itseäänkin hävettää kehitysyhteistyömäärärahojen leikkaus.

– Kehitysyhteistyövarojen näin voimakas leikkaaminen näkyy vääjäämättä apua saavissa kohdemaissa. Suomella on talousvaikeuksista huolimatta mahdollisuus kantaa kansainvälinen vastuunsa. Me toivumme kriisistä, mutta maailman kaikkein köyhimpien ihmisten tulevaisuus on riippuvaisempi ulkopuolisesta avusta.

Kantolan mielestä hallituksella ei ole oikeutta edes tässä taloustilanteessa vetäytyä kansainvälisestä vastuusta. Hän muistuttaa, että moni kehitysyhteistyöhanke on monivuotinen ja tempoileva rahoitus on niiden kannalta kohtalokasta.

– Ruohonjuuritasolla tapahtuva neuvonta ja koulutus on hidasta ja vaativaa työtä. Uskon ja toivon, että kehitysyhteistyörahoihin palataan vielä eduskunnan päättäessä budjetista. Vetoan asiassa kansanedustajiin yli puoluerajojen. Meillä on syksyllä tilaisuus korjata tilanne. Tehokas kehitysyhteistyö on paras tapa vähentää Eurooppaan suuntautuvaa pakolaisuutta.