Kantola: Kauhajoki-lautakunnan ehdotukset on pantava toimeen

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kantola on tyytyväinen Kauhajoki-lautakunnan esitykseen käsiaseiden poiskeräämisestä. Kantola vaatiikin nyt hallitukselta nopeita toimia kansalaisten turvallisuuden takaamiseksi ja aselakiesityksen tarkistamista.

– Hallitus on liian pitkään ollut välinpitämätön kansalaisten kokeman turvattomuuden edessä.

– Vitkuttelu aselainsäädännön uudistamisessa on saatava loppumaan. Kaksi koulusurmaa, Sellon katastrofi ja käsiaseiden helppo saatavuus eivät ole vieläkään johtaneet lainsäädännön muutoksiin. Puoliautomaattiset käsiaseet, joita koulusurmissa on käytetty, on kiellettävä kokonaan. Tällaiset käsiaseet voisi kerätä pois lautakunnan ehdottamalla tavalla maksua vastaan.

– Metsästykseen tai ampumaharrastukseen puoliautomaattisia käsiaseita ei tarvita. Hallituksen penseä suhtautuminen näiden aseiden kieltämiseen on ollut vakava virhe.

Kantola myös muistuttaa sosialidemokraattien esittäneen, että hallitus antaisi eduskunnalle selvityksen siitä, mihin toimiin se aikoo ryhtyä kansalaisten turvallisuuden parantamiseksi.
– Perusteellinen eduskuntakäsittely mahdollistaisi myös laajemman arvokeskustelun ja pureutumisen uudenlaisen turvattomuuden syihin.