Kantola: Hallituksen pidettävä lupauksensa yliopistoille

Kansanedustaja Ilkka Kantolan (sd.) mukaan hallitus on pettänyt yliopistoille antamansa lupaukset. Vaikka valtion rahoitus näyttää kasvavan, todellisuudessa yliopistojen perusrahoitus pienenee valtion tuottavuusohjelman sekä henkilöstö- ja kiinteistömenojen kasvun vuoksi.

– Kun yliopistolakia säädettiin, luvattiin, että yliopistojen perusrahoitus turvataan. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa esimerkiksi Oulun yliopistossa neuvotellaan 180 hengen vähentämisestä säästöpaineiden vuoksi, muistuttaa Kantola.

Eduskunta keskustelee keskiviikkona yliopistojen työttömyysvakuutusmaksuja koskevasta hallituksen lakiesityksestä. Esitetyllä lailla muut työnantajat laitetaan maksamaan yliopistoille kuuluvat työttömyysvakuutusmaksut.

– Lakiesitys on kyseenalainen eikä ratkaise itse ongelmaa vaan ainoastaan siirtää sen ratkaisua. Hallituksen olisi nyt pidettävä lupauksensa ja myönnettävä yliopistoille tarvittava lisärahoitus, Kantola vetoaa. Kuten pääministeri Vanhanen eduskunnassa viimeksi tänään totesi: Se mikä on luvattu, on pidettävä.