Kansanedustajat Urpilaisen selvityksestä: Varhaiskasvatus on paras tuki pärjäämiseen

– Päivähoito on oikeus, joka kuuluu jokaiselle lapselle. Päivähoito ja varhaiskasvatus ovat tasa-arvoistavia palveluja, joiden avulla perheille voidaan tarjota tukea ja apua, painottavat SDP:n sivistysvaliokunnan kansanedustajat Tuula Peltonen, Eeva-Johanna Eloranta, Mikael Jungner ja Pauliina Viitamies.

Ryhmä tukee ponnekkaasti valtiovarainministeri Jutta Urpilaiselle (sd.) tänään luovutetun perheitä ja lapsia tukevien palvelujen tuloksellisuuttaja kustannusvaikutuksia koskevan raportin sanomaa varhaiskasvatuksesta. ”Suurin aukko kasvatuksen mahdollisuuden ja todellisuuden välillä syntyy pikkulapsiperheissä”, raportissa todetaan.

– Varhaiskasvatuksella on erittäin merkittävä rooli tulevaisuuden hyvinvoinnin luomisessa. Riittävän pienet ryhmäkoot ja ennen kaikkea riittävä määrä henkilökuntaa, eli lastentarhanopettajia ja ohjaajia, on tärkeää päivähoidon laadun takaamiseksi, listaa Peltonen.

Raportissa patistetaan ottamaan vakavasti kansainvälinen tutkimus, joka yksiselitteisesti korostaa varhaiskasvatuksen merkitystä lapsille ja erityisesti niille, joiden vanhemmilta puuttuu kasvatusresursseja.

– Toivoisin, että nykyisin vapaaehtoinen esiopetus muutettaisiin jatkossa kaikille lapsille pakolliseksi. Vapaaehtoisuuteen perustuva malli jättää osan lapsista tyhjän päälle koulun alkaessa, toteaa Viitamies.

Valiokuntaryhmästä muistutetaan, että nykyisen opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd.) kauden aikana ryhmäkokojen pienentämiseen korvamerkityn rahan määrää on kasvatettu.

– Se on aivan oikea suunta. Lisäksi on tärkeää, että lastentarhanopettajien koulutuspaikkojen määrää on kasvatettu viime budjettiriihen yhteydessä, toteaa Eloranta.

– Gustafssonin johdolla ollaan myös valmistelemassa varhaiskasvatuslain uudistamista. Voimassaoleva laki on 70-luvulta peräisin ja vaatii tuulettamista, kommentoi Jungner.