Kansanedustajat Salonen ja Viljanen: Kasitielle rahoitusta 30 miljoonaa

Kansanedustajat Kristiina Salonen (sd.) ja Heidi Viljanen (sd.) iloitsevat siitä, että hallitus heti ensi töikseen tuo eduskunnalle lisätalousarvion, joka pitää sisällään mm. panostuksia infraan. Satakunnan kannalta merkittäviä rahoituskohteita ovat valtatie 8:n Mynämäen ja Kämppä-Luvian ohituskaistat sekä valtatie 3:n Hämeenkyrön ohitustie.

– Kiitos liikenneministeri Marinille, että hän kuuli viestimme maakunnalle tärkeästä kasitiestä. Satakunnalle on tärkeää, että kasitielle kohdistuu nyt kahden eri perusparannuksen rahoitus, niin Mynämäen ohituskaista kuin Kämppä-Luvian ohituskaistakin. Molemmat parantavat niin yritysten kuin yksityisten ihmistenkin liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta, sanoo Kristiina Salonen.

– 30 miljoonan potti kasitielle heti hallituskauden alkuun tuntuu hienolta. Hallitus on ymmärtänyt, että tiet ovat rapautuneet pahoin ja se estää jo maakunnassa yritysten kasvua ja sijoittumista, toteaa Heidi Viljanen.

Kansanedustajat muistuttavat kuitenkin, että tämän pitää olla vasta alkua. Rahoitusta tarvitaan Satakunnassa moniin tärkeisiin kohteisiin, ja valtatie 8:n perusparannuskin on vielä pahasti kesken näiden hankkeiden jälkeen. Valtatie 8 on merkittävä tavaraliikenneväylä Länsi-Suomessa, jonka varrella sijaitsee viisi vientisatamaa. Väylällä on myös runsaasti työmatkaliikennettä.

– Maakunnan on koko voimallaan yhteistyössä muiden alueiden kanssa edelleen jatkettava kasitien edunvalvontaa, ja seuraava tärkeä tavoite on saada ensi vuoden talousarviossa lisärahoitus Eurajoen risteysalueen perusparannukseen, sanoo Kristiina Salonen.

Rahoitusta on luvassa myös valtatie 3:lle ohitustien rakentamiseen. VT 3 on merkittävä viennin valtaväylä, joka palvelee erityisesti ruokateollisuutta sekä konepaja- ja energiateollisuutta usean maakunnan alueella, Satakunta mukaan lukien.

– Tampere-Vaasa välillä on monia liikenteen pullonkauloja ja turvallisuuspuutteita sekä pitkiä 50-60 km/h nopeusrajoitettuja tieosuuksia. Akuutein valtatien liikenteen sujuvuutta haitannut pullonkaula on ollut Hämeenkyrön liikenneympyrä. Hämeenkyrön ohitustien toteutuminen on positiivinen uutinen usealle maakunnalle. Satakunnalle erityisesti satakuntalaisen teollisuuden, satamien ja viennin kannalta, kertaa Heidi Viljanen.