Kansanedustajat Myllykoski ja Salonen: Valoa tunnelin päässä – eduskunta edellyttää merimetson aiheuttamien saalisvahinkojen korvaamista kalastajille

Laki rauhoitettujen eläinten aiheuttamien vahinkojen ennaltaehkäisemisestä ja korvaamisesta hyväksyttiin tänään 3.12. eduskunnassa. Alkuperäisessä hallituksen esityksessä ei huomioitu merimetsojen kaupalliselle kalastukselle aiheuttamia vahinkoja. Asiaan saatiin kuitenkin parannus valiokuntakäsittelyssä. Satakuntalaiset kansanedustajat Jari Myllykoski (vas.) ja Kristiina Salonen (sd.) kommentoivat, että tuki vahinkojen ennaltaehkäisyyn on erittäin kannatettava uudistus:

– Rauhoitettujen eläinten aiheuttamien vahinkojen merkittävä lisääntyminen viimeisen viiden vuoden aikana on kasvattanut tarvetta kehittää nykyistä kansallista tukijärjestelmää, Myllykoski ja Salonen kertovat.

Myllykoskelle ja Saloselle oli pettymys, etteivät merimetson kaupalliselle kalastukselle aiheuttamat vahingot kuuluneet hallituksen esityksessä korvausjärjestelmän piiriin. Ympäristöministeriön selvityksen mukaan korvaaminen olisi ongelmallista, koska tässä tapauksessa saalis, luonnonvaraisen kalalajin yksilöt eivät ole kenenkään omaisuutta. Ministeriön mukaan kaupalliselle kalastukselle luonnonvaraisten lajien aiheuttamia saalistappioita ei täten ole mahdollista yksilöidä ja arvioida.

– Se ei todellisuudessa muodosta ongelmaa, kuten ympäristövaliokunta tuo mietinnössään esille. Kalakantoihin kohdistuu jo entuudestaan erilaisia oikeuksia, kuten vesialueen omistajan kalastusoikeus. Merimetson pesien vaikutusalueella vesialueen omistajan mahdollisuus hyödyntää omaisuuttaan ja toisaalta luvanvarainen tai vuokraoikeuteen perustuva kalastus pahimmassa tapauksessa estyy kalakannan tilan heikkenemisen myötä, Salonen ja Myllykoski selittävät.

Hyväksyessään lain eduskunta päätti korjata esityksessä olleen puutteen valiokunnan lausumaehdotusten mukaisesti edellyttämällä, että hallitus viipymättä selvittää merimetsojen kaupalliselle kalastukselle aiheuttamat vahingot ja valmistelee hallituksen esityksen erillisestä tukijärjestelmästä, jos selvitys osoittaa, että merkittäviä vahinkoja tapahtuu.

– Tämä lausuma antaa vahvan signaalin, että merimetsojen kaupalliselle kalastukselle aiheuttamiin vahinkoihin ollaan vihdoin tarttumassa. Jäämme seuraamaan asian toteutumista, Myllykoski ja Salonen painottavat.

Ympäristövaliokunnan mietintö hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi rauhoitettujen eläinten aiheuttamien vahinkojen ennalta ehkäisemisestä ja korvaamisesta: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/YmVM_10+2021.aspx