Kansanedustajat Berg ja Mäkynen sekä MEP Kumpula-Natri ehdottavat nopeita liikenneinvestointeja koronaelvytykseksi

Koronakriisin jälkeinen talouden elpyminen tulee Vesa Vihriälän työryhmän perjantaina julkistetun raportin mukaan vaatimaan useiden miljardien elvytyksen. Koulutuksen ja tutkimuksen ohella tarvitaan kasvua ja työllisyyttä tukevia liikenneinvestointeja.

– Toukokuun lisätalousarviossa pitää saada liikkeelle hankkeita, jotka on valmiiksi suunniteltu ja saadaan nopeasti liikkeelle työllisyyden tukemiseksi. Tällaisia ovat mm. Laihian Ratinkylän alikulku sekä vaalipiiriä halkovan VT19 parannus, kansanedustaja Matias Mäkynen sanoo.

Vaasan vaalipiirin läpi kulkeva valtatie 19 on osa Suomen päätieverkkoa, mutta se ei nykyisellään täytä pääväylille asetettuja laatutavoitteita. Väylä on erityisen tärkeä elinkeinoelämälle, sillä sen varrella sijaitsee lukuisia merkittäviä yrityksiä. Valtatien liikennemäärä on kasvanut viime aikoina voimakkaasti, ja väylä kaipaa kipeästi suunniteltujen parannusten toteutusta. Kyseessä on myös huoltovarmuuden kannalta merkittävä väylä.

– Väylä on tällä hetkellä monin paikoin ongelmallinen. Liikenneturvallisuustilanne on heikko, tie on liian kapea, ja liikenteen sujuvuus on raskaan liikenteen suuren määrän vuoksi heikkoa. Myöskään ohituskaistaosuuksia ei ole riittävästi. Tähän on saatava muutos, kansanedustaja Kim Berg vaatii.

Aiemmin tehdyillä päätöksillä tänä kesänä päällystetään tiestöä enemmän kuin 15 vuoteen ja valtatie 8 parannetaan. Nyt vuorostaan on oikea aika aloittaa toisen Pohjanmaalle tärkeän valtatien kunnostaminen sekä hoitaa Laihian jo toteutettuun liittymään liitännäiset turvallisuutta parantavat hankkeet loppuun.

– Nopeasti liikkeelle laitettavien hankkeiden ohessa on vietävä eteenpäin isoja tie- ja raidesuunnitelmia. Pääradan nopeuttaminen Vaasasta ja Kokkolasta Seinäjoen kautta Tampereelle sekä maanteiden runkoverkon päivitys kattamaan koko VT3 on saatava eteenpäin tämän vuoden aikana. Näin varmistamme mahdollisuuden myös hankkeiden EU-rahoitukseen, korostaa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri.