Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kansanedustaja Werning: Edellytykset ohjauskeskuksen siirtämiselle tai yhdistämiselle ovat riittämättömät

Ajankohtaista 14:34

Kansanedustaja Paula Werningin mukaan Kouvolassa sijaitsevan raideliikenteen ohjauskeskuksen toiminta tulevaisuudessa on aiheuttanut monenlaista pohdintaa niin työntekijöiden, virkamiesten ja myös päättäjien keskuudessa.

Fintraffic ilmoitti 9.2.2021, että Kouvolan ja Helsingin raideliikenteen ohjauskeskuksien yhdistämisen osalta päätöstä ei ole tehty ja tilannetta arvioidaan tarkemmin. Parin päivän päästä henkilöstölle kuitenkin ilmoitettiin, että päätös toiminnan keskittymisestä on tehty ja uusille toimitiloille tonttivaihtoehdotkin ovat valmiina.

– Mielestäni tällainen toimintatapa, miten yhtiö on tämän tilanteen hoitanut, on ollut hyvän tavan vastaista. Yhtiön viestintä kaupungin, henkilöstön ja päättäjien suuntaan on ollut vähintäänkin harhaanjohtavaa. Nyt on hyvä lopettaa epäselvyyksien lietsominen. Liikenneohjauskeskusten yhdistämisessä on peli puhallettu poikki ja otettu todellakin tarvittava aikalisä. Fintraffic tiedotti myös asiasta todeten, että riittäviä edellytyksiä ohjauskeskusten yhdistämiseksi ei ole ja tästä syystä YT-neuvottelut todettiin päättyneiksi tuloksettomina, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Werning painottaa.

Kouvolan raideliikenteen ohjauskeskustoiminta yritettiin siirtää Lahteen vuonna 2017. Tämänhetkinen tilanne ei ole suoraan verrannollinen. Viime vaalikauden aikana silloinen Finrail siirrettiin osaksi nykyistä Fintraffic-konsernia, jonka perustamiseksi yksi perusteluista oli liikenneohjaustoiminnan taloudellisen tehokkuuden lisääminen. Merkittävä ero verrattaessa vuoteen 2017 on myös se, että tuolloin yhtiön käyttämät ohjauskeskuksen laitteet olivat väyläviraston ja ministerillä oli tuolloin suora vaikutusvalta yhtiön asioihin.

– Nyt on tärkeää muistaa, että tilanne on toinen yhtiön ollessa kyseessä, päätökset tekee yhtiö. Konserni perustettiin, mutta mahdettiinkohan tietää mitä tilattiin ”ketterämpää toimijaa” haviteltaessa? Nyt, kun YT-menettely on päättynyt tuloksettomana. Päätöksiä ei voi tehdä vain siksi, että päätetään. Päätökset tulee perustua tarkkoihin selvityksiin ja suunnitelmiin mitä ja miten tulevaisuudessa asiat hoidetaan. Syytä on myös aidosti pohtia sitä, että olisiko edes kolmen ohjauskeskuksen malli parempi kuin neljän, pohtii Werning.

On tärkeää, että Kouvolan vetovoima raidekaupunkina kehittyy luoden uusia työpaikkoja alalle. Digiradalle ja muulle kehittämistoiminnalle Kouvola tarjoaa erinomaisen ympäristön. Töitä on kuitenkin tehtävä sen eteen, että myös liikenneohjauskeskuksen säilyminen Kouvolassa on pysyvä ratkaisu.

– Itse tulen tekemään jatkossakin parhaani tämän asian hoitamisessa ja Kouvolan puolien pitämisessä, Werning sanoo lopuksi.