Kansanedustaja Viljanen: Asiakasmaksujen uudistus lisää suomalaisten tasa-arvoa

SDP:n kansanedustaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Heidi Viljanen on tyytyväinen siihen, että sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulaki uudistetaan. Lakiluonnos lähetetään nyt lausuntokierrokselle ja toteutuessaan se vaikuttaa jopa miljoonan suomalaisen maksuihin niitä alentavasti.

—Lakiuudistuksessa on todella paljon hyvää, juuri sellaisia asioita, joilla lisätään tasa-arvoa ja mahdollistetaan tavallisen suomalaisen terveydenhoitomaksujen pienentäminen.

Lakiluonnoksessa esimerkiksi hoitajavastaanotot tulisivat maksuttomiksi perusterveydenhuollossa, alaikäisten asiakkaiden poliklinikan antama hoito ja tutkimus olisivat maksuttomia ja asiakasmaksujen maksukattoa laajennettaisiin. Erityisesti maksukaton laajentaminen saa sosiaalityön parissa työskennelleen Viljasen iloiseksi.

—Niillä henkilöillä, joilla terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukatto täyttyy on usein myös kaikista pienin toimeentulo, jolloin riski maksuvaikeuksiin kasvaa. Siksi onkin hienoa, että maksukatto laajenee koskemaan palveluita mm. terapiassa ja suun terveydenhuollossa ja jatkossa maksukattoa kerryttäisivät myös asiakasmaksut, joiden maksamiseen on käytetty toimeentulotukea, toteaa Viljanen.