Kansanedustaja Viitanen kummeksuu Orpon moitteita hallituksen talouspolitiikasta

19.10.2019

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Pia Viitanen kummeksuu Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon (19.10.) esittämiä moitteita hallituksen talouspoliittisesta linjasta.

– Kokoomuksen vuosikausia jatkuneesta leikkauspolitiikasta on siirrytty erilaiseen talouspoliittiseen linjaan. Rahoitusta lisätään koulutukseen, ihmisten toimeentuloon ja työllisyyden hoitoon ilman ”keppilinjaa”. Tämä on paitsi inhimillisesti oikein, myös talouden kannalta viisasta, huomauttaa Viitanen.

Hallituksen politiikka parantaa erityisesti pienituloisten tilannetta. Laskelmat näyttävät, että ostovoima paranee 70 prosentilla ihmisistä.

– Minua kummastuttaa myös Petteri Orpon syytös toimintakyvyttömästä ja riitaisasta hallituksesta. On hyvä tässä kohden muistuttaa, että Kokoomus päätyi oppositioon juurikin siksi, ettei se saanut hallitustunnusteluissa omia rivejään suoraksi talouspolitiikkansa osalta, Viitanen toteaa.

SDP on sitoutunut siihen, että kaikki tarvittavat toimenpiteet tehdään, jotta hallituksen tavoitteet esimerkiksi työllisyyden suhteen toteutuvat.

– Hallituksen politiikka noudattelee hallitusohjelmassa yhdessä sovittua linjaa, johon jokainen hallituspuolue on sitoutunut. Tämä hallitus ei lähde leikkaus- ja keppilinjalle, vaan investoi ihmisiin ja tulevaisuuteen. Sen linjan puolesta kansalaiset ovat keväällä äänestäneet, Viitanen päättää.