Kansanedustaja Tuula Väätäinen: Ympärivuorokautisen päivystyksen poikkeusluvan myöntäminen Iisalmelle ja Varkaudelle oikea ratkaisu

Perusterveydenhuollon ympärivuorokautinen päivystys jatkuu Iisalmessa ja Varkaudessa. Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt poikkeusluvat perusterveydenhuollon päivystykseen Ylä-Savon SOTE kuntayhtymälle sekä Varkauden kaupungille. Poikkeusluvat ovat voimassa vuoden 2022 loppuun saakka. Poikkeusluvat myönnetään määräaikaisina, koska sote-uudistuksessa vastuu palvelujen järjestämisestä siirtyy kunnilta suuremmille itsehallinnollisille alueille.

”Olen iloinen, että sosiaali- ja terveysministeriö on tunnistanut Iisalmen ja Varkauden perusterveydenhuollon tilan. Poikkeusluvan myöntäminen on oikea ratkaisu terveydenhuollon päivystyspalvelujen ylläpitämisen kannalta”, sanoo Väätäinen.

”Pitkät välimatkat päivystyspisteiden välillä Savo-Karjalassa tarkoittavat, että välttämättömiä terveydenhuollon palveluja ei voida turvata pelkästään ensihoidon avulla. Päivystäville terveydenhuollonyksiköille on taattava riittävät voimavarat ja osaaminen, jotta hoidon laatu ja potilasturvallisuus toteutuvat”, kertoo Väätäinen.