Kansanedustaja Tuula Väätäinen: Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaedellytykset täytyy turvata

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä esitetään 127 miljoonaan euron kokoista leikkausta sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksiin. Toteutuessaan leikkaus vaikeuttaisi merkittävällä tavalla järjestöjen toimintaa, joiden tehtävänkuva tähtää terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen Suomessa. SDP:n kansanedustaja Tuula Väätäinen on erittäin huolissaan sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaedellytysten säilymisestä.

– Rahapelitoiminnan tuotoista koostuvien avustusten suurimääräinen leikkaaminen tarkoittaisi pahimmillaan sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla toimivien järjestöjen toiminnan alasajoa tai vähintäänkin toimintojen merkittävää supistamista, kertoo Väätäinen.

– Suomi on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin ja tässä tilanteessa olemme pitkälti myös sosiaali- ja terveysjärjestöjen keväällä tekemän ansiokkaan työn takia. Terveydenhuollon kentällä toimivat järjestöt ovat avainasemassa juuri kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamisessa. Näiden ihmisten elämää ei saa yhtään enempää vaikeuttaa. Koronan toinen aalto on iskemässä Suomeen. Tällaisena aikana emme voi vetää mattoa sosiaali- ja terveysjärjestöjen jalkojen alta. Julkinen sektori Suomessa tarvitsee tuekseen vahvan järjestökentän ja vahvan kolmannen sektorin, sanoo Väätäinen.