Kansanedustaja Tuula Väätäinen: Kokoomus haluaa lisätä eläkeläisköyhyyttä

Vaihtoehtobudjetissaan kokoomus ehdottaa veroalennuksia eläkevaroja syömällä. Kokoomus rahoittaisi budjettinsa muun muassa ottamalla työllisyysrahastoista 500 miljoonaa euroa.

– Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo väitti keskiviikon lisätalousarviokäsittelyn yhteydessä heidän ehdotuksensa tuovan kaikki eläkeläiset samalle viivalle. Tämä ei pidä paikkaansa. Todellisuudessa kokoomuksen vaihtoehto ottaa köyhiltä ja jakaa parempiosaisille, sanoo Väätäinen.

– Kokoomus toteuttaisi veronalennuksensa viemällä työttömien eläkkeet. Ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ei kokoomuksen mallissa kertyisi enää ollenkaan eläkettä. Tämä olisi täysi katastrofi. Näinkö kipeästi kokoomus ja kaikkein varakkaimmat haluavat veronalennuksensa, että eläkeläisköyhyyttä pitää vielä pahentaa, kysyy Väätäinen.