Kansanedustaja Tuula Väätäinen: Kaikilla kuuluu olla varaa sairastaa

31.1.2020

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulaki tullaan uudistamaan. Uudistusta valmistellaan sosiaali- ja terveysministeriössä pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmakirjausten mukaisesti. Uudistuksen tavoitteena on hoidon esteiden poistaminen ja terveyden tasa-arvon lisääminen muun muassa maksuttomuutta laajentamalla ja kohtuullistamalla maksuja. Uudistuksessa keskeistä on muun muassa maksuttomat hoitajakäynnit perusterveydenhuollossa ja alaikäisten maksuttomat poliklinikkakäynnit.

Osana asiakasmaksulain uudistusta perusterveydenhuollon maksukattoa tullaan myös laajentamaan suun terveydenhuoltoon, terapioihin ja tilapäiseen kotisairaanhoitoon. Kansanedustaja Tuula Väätäinen on tyytyväinen hallituksen päätökseen asiakasmaksulain uudistamisesta.

– Asiakasmaksulain uudistaminen on erittäin tarpeellista. Tällä uudistuksella vähennämme pienituloisimpien terveydenhuollon asiakkaiden maksurasitusta ja ennalta ehkäisemme maksujen päätymistä ulosottoon. Asiakasmaksulain uudistaminen on iso askel oikeaan suuntaan perusterveydenhuollon uudistamisessa. Perusterveydenhuollon maksut eivät saa vaarantaa kenenkään toimeentuloa, kaikilla kuuluu olla varaa sairastaa. Pidemmällä tähtäimellä tavoitteena tulee olla lääkäriin pääsy maksuttomasti perusterveydenhuollossa, kertoo Väätäinen.