Kansanedustaja Salosen vetoomus hallituksen koronan exit -neuvotteluille: kirjastojen toiminta mahdollistettava tavalla tai toisella

Kirjastot ovat olleet suljettuina koronakriisin takia maaliskuusta saakka. Monet ovat jääneet kaipaamaan kirjastopalveluita ja toivoneet kirjastojen aukeamista. Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) vetoaa hallitukseen koronakriisin exit -suunnitelmaa tehtäessä, että kirjastojen toiminta mahdollistetaan tavalla tai toisella.

– Ihmiset kaipaavat kirjastopalveluja arkeensa. Monilla on ollut vaikeuksia löytää lapsille mielekästä ja monipuolista tekemistä nyt kun aikaa vietetään paljon sisätiloissa kotona. Myös ne ikäihmiset, jotka eivät pysty hyödyntämään sähköisiä etäpalveluita, ovat olleet tilanteesta harmissaan. Kun hallitus nyt pohtii mahdollisuuksia purkaa rajoitteita, tulisi ainakin kirjastojen etätoiminta mahdollistaa. Esimerkiksi kirjastokassi -palvelulla voitaisiin ottaa asiakkaiden tilauksia puhelimitse tai netissä vastaan ja toimittaa valmiiksi pakatut kassit johonkin sellaiseen paikkaan noudettavaksi, missä ei synny lähikontaktia. Kirjojen laina-aikaa voisi tarvittaessa pidentää, mikäli kirjojen desinfiointi lainaamisen jälkeen ei ole riittävä toimenpide pintojen puhdistamiseksi, Salonen ehdottaa.

Salonen muistuttaa, että kirjastopalvelut ovat kuntien käytetyimpien palveluiden joukossa, joita käyttävät kaikki ikäryhmät. Kunnissa on ollut jo halu ja valmius tarjota kirjastopalveluita esimerkiksi kirjastokassi -toiminnan kautta, mutta aluehallintavirastot ovat katsoneet, että tällainenkaan etätoiminta ei ole näissä oloissa mahdollista.

– Kirjastopalveluilla toteutetaan yhteiskunnassa erittäin tärkeää sivistystehtävää. Ne ovat myös lakisääteisiä kunnallisia peruspalveluita. Siksi on tärkeää, että myös näinä poikkeuksellisina aikoina pystymme varmistamaan palveluiden saatavuuden kaikille tasavertaisesti, Salonen sanoo.