Kansanedustaja Salonen: Hallitukselta merkittävä kädenojennus meriteollisuudelle

Hallituksen lisätalousarviossa esitetään laivanrakennuksen innovaatiotukeen 20,75 miljoonan euron lisäystä, jolla pyritään mahdollistamaan uusien laivanrakennushankkeiden käynnistyminen Suomessa. Kolmen nykyisen ulkovartiolaivan korvaamiseksi kahdella uudella öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntakykyisellä monitoimialuksella ehdotetaan alusten suunnitteluun 5 miljoonaa euroa.

Kansanedustaja, eduskunnan Meriryhmän puheenjohtaja Kristiina Salonen (sd.) pitää esityksiä hyvänä uutisena suomalaiselle meriteollisuudelle.

– Merialan yritykset työllistävät noin 50 000 ihmistä ja niiden vuosiliikevaihto on noin 13 miljardia euroa. Päätökset laivanrakennuksen innovaatiotuesta ja suunnittelurahoista mahdollistavat hankkeita, jotka voivat parhaimmillaan johtaa uusiin tilauksiin suomalaisilta merialan yrityksiltä, Salonen kommentoi.

Merikuljetusten vähentymisen, risteilyjen pysähtymisen sekä rajojen sulkeutumisen myötä koronakriisi on osunut myös meriteollisuuteen. Koronakriisin vaikutuksia meriteollisuudelle ovat olleet esimerkiksi investointipäätösten siirtyminen ja uusien kauppojen vähentyminen.

– Tämä päätös tuo tulevaisuuden toivoa koronasta kärsineelle meriteollisuudelle. Tehtäessä tilaukset Suomesta on niillä merkittävä vaikutus alueen talouteen laajemminkin ja se tuo mukanaan työtä useiksi vuosiksi, Salonen toteaa.

Suomessa on ulkovartiolaivan tyyppisten alusten suunnittelun ja rakentamisen korkeatasoista osaamista.

– Esimerkiksi vuonna 2014 rakennettiin vartiolaiva Turva silloisen STX:n Rauman telakalla. Valtion tuleva alustilaus on suuri mahdollisuus tämän osaamisen hyödyntämiseen jälleen, Salonen sanoo.

Lue lisää evästekäytännöistämme
    Muokkaa evästeasetuksia