Kansanedustaja Pilvi Torsti ystävineen tempaisi koulurauhan puolesta Helsingissä

Pilvi Torsti

”Koulurauhaa” ja ”Turvallista koulumatkaa” -kylttejä kantaneet keltaisiin huomioliiveihin pukeutuneet hahmot saattelivat tänä aamuna Taivallahden koulun oppilaita ensimmäiseen koulupäivään Helsingissä.

– Meillä on kaksi sanomaa: liikenneturvallisuus ja koulurauha opettajille ja lapsille ja nuorille, kertoo tapahtuman järjestänyt kansanedustaja Pilvi Torsti (sd.) vilkasliikenteisen Mechelininkadun varressa.

– Koulurauhaa on on viime vuosina häirinnyt uudistuspuhe, joka on kohdistunut kouluihin ja opettajiin. Samalla on tehty tarpeettoman suuria leikkauksia niin, että opettajien työ on vaikeutunut. Tämä koskee sekä valtakunnan päätöksiä että Helsinkiä. Lapsilla, opettajilla ja perheillä on oikeus luottaa siihen, että koulu on levollinen paikka varttua lapsesta nuoreksi aikuiseksi. Siksi pidän erityisen tärkeänä, että tänä syksynä vetoamme koulujen ja opetuksen puolesta, Torsti sanoo.

Torsti korostaa, että koulu ja koulutus kaipaavat jatkuvaa kehittämistä ja uudistamista. Koulutusta on kuitenkin uudistettava harkiten ja sillä tavalla huomaamattomasti, että lapset, opettajat ja perheet voivat ennakoida riittävästi.

Torstin mukaan jatkuvien hankkeiden rinnalle kaipaamme pitkäjänteistä tutkimuslähtöistä koulun kehittämistä opettajien asiantuntemusta hyödyntäen.

– Arvostamme opettajien työtä parhaiten varmistamalla korkeasti koulutetuille ammattilaisille työrauhan eli koulurauhan. Tutkitustikin tiedetään, että jatkuva uudistaminen lähinnä vain luo stressiä ja heikentää työn laatua.

Liikenteessä saa hymyillä

Turvallisuus-näkökulmasta pitää Torstin mukaan jatkuvasti muistuttaa etenkin, kun Helsinki kasvaa nopeasti.

– Itsenäisen liikkumisen aloittavat pikkukoululaiset kaipaavat nopeasykkeisessä kaupungissa turvallisuutta. Autojen ja pyörien pitää hiljentää ajoissa ja väistää eikä haittaa, jos joku toisinaan hymyilee rohkaisesti. Näin opetamme kunnioittavaa ja mukavaa kaupunkiliikennekulttuuria, Torsti toteaa.

-Tämä tempaus sai innoituksensa Iso-Britanniasta, missä tikkaritädeiksi ja tikkarisediksi kutsutut keltaisiin pukeutuneet hahmot partioivat koulureiteillä. Täällä Taiviksessa meillä on lisäksi mallina parin vuoden takainen vanhempien talkootyönä järjestetty saattoprojekti. Se sai alkunsa, kun moni koki, että vähältä piti -tilanteita oli jatkuvasti. Usean kuukauden ajan partioimme kahden aikuisen tiimeinä aamuisin ja iltaisin, Torsti kertoo.

Erityishuolena lukiolaiset

Torsti painottaa, että myös oppilaille kuuluu työrauha. Etenkin lukiolaisten osalta muutoksia on tullut nyt jatkuvalla syötöllä. Se on stressannut selvityksien mukaan opettajia ja oppilaita.

– Alkavan lukuvuoden aikana tarvitsemme arvion siitä, miten uusi lukiolaki, opetussuunnitelmat ja korkeakoulujen sisäänottomallit toimivat tulevina vuosina. Valuviat täytyy nostaa keskusteluun ja korjata. Lukiolaisilla pitää olla oikeus laajaan yleissivistävään koulutukseen ilman jatkuvaa stressiä korkeakouluopintojen pääsykriteereistä, Torsti sanoo.

– Lukioaika on syvintä nuoruutta, jolloin maailmankuva, oma yhteisö ja ihmissuhteet rakentuvat. Siksikin työrauha ja ennakoitavuus kouluasioissa on tärkeää. Lukion aloittavan nuoren täytyy tietää, mikä häntä lukion päättyessä suunnilleen odottaa. Maali ei saa liikkua kesken matkan, Torsti painottaa.