Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kansanedustaja Paula Werning: Kimolan kanavan väylä vihdoin käyttöön

Ajankohtaista 15:25

Kansanedustaja Paula Werning (sd) iloitsee Kimolan kanavan avautumisesta. Kanavan suunnittelu vesiliikenteen käyttöön aloitettiin jo 1990-luvulla ja sen rakentaminen alkoi v. 2018.

Uusi Kimolan kanava toi kauan odotetun väylän, joka yhdistää Kymijoen Päijänteelle, ja edelleen Vesijärven sekä Keiteleen ja Kansallisveden vesistöihin. Noin 5,5 kilometriä pitkä Kimolan kanava avautui vesiliikenteen käyttöön maanantaina 3.8. Kanava mahdollistaa veneilyn jopa Kouvolasta Jyväskylään saakka.

– Olen tyytyväinen siihen, että kanava vihdoin aukesi veneilykäyttöön. Hanke on ollut vuosien ajan vastatuulessa niin lainsäädännöllisesti kuin rahoitusongelmista johtuen, Werning sanoo.

Kustannuksista valtionosuus on ollut noin 2/3 ja alueen kunnat ovat maksaneet loput kanavan rakentamisesta, jotka olivat yhteensä suunnilleen 21 miljoonaa euroa.

– On hyvä, että kanavan valmistuttua se jää Kouvolan kaupungin omistukseen, sillä tämä tuo kaupungille ja sen lähikunnille elinvoimaa ja auttaa pienyrittäjiä kehittämään kanavan varrelle uusia yrityksiä. Jo nyt alueelle on Kioskirantaan perustettu uusi ravintola ja suunnitteilla on ensi kesälle erilaisia matkailijoita palvelevia toimintoja kuten Vuolenkoskelle rakennettava kyläkeskus. Näen tämän uuden vesiliikenteen reitin mahdollisuutena, en uhkana, Werning toteaa.

Lisäksi Kimolan kanavan erikoisuutena on 70-metrinen veneilytunneli, jollaista Suomessa ei vielä ole ollut. Se on harvinainen myös koko maailmassa. Kanavan sulutuskorkeus 12 metriä on lisäksi poikkeuksellinen. Kanavan sulkua pääsee katselemaan myös näköalatasanteelta.

– Kouvolan alueen ja sen läheisyydessä olevien satamien veneilymahdollisuudet lisääntyvät merkittävästi Kimolan kanavayhteyden avautuessa ja kytkevät seudun vesistöt keskiseen Järvi-Suomeen, Werning sanoo.

Reitille on suunnitteilla reittiliikenteen lisäksi myös useita risteilyjä laiva-bussi-yhdistelmänä.

– Erilaisia risteilyvaihtoehtoja on riittävästi tarjolla. Esimerkiksi iltaristeilylle kanavalle pääsee Heinolasta ja niiden kesto on noin 5 tuntia. Päiväristeilyt kestävät noin kolmisen tuntia. Tarjolla on myös tilausristeilyjä ryhmille. Lahdestakin pääsee 4 tunnin kanavaristeilylle kantosiipialuksella. Kimolan kanava tarjoaa näin monenlaiset mahdollisuudet vapaa-ajan viettoon, Werning toteaa.

Werningin huomauttaa kanavan avaavan lisäksi lukemattomat mahdollisuudet kehittää matkailua varsinkin kesäisin niin suomalaisten kuin ulkomaalaisten turistien keskuudessa. Tämä on myös tärkeä matkailuvaltti läheisen Pietari-yhteyden huomioon ottaen. Kouvola-Heinola akselilla on myös noin 20 000 vapaa-ajan-asuntoa, joten kanavan avaaminen palvelee asukkaita jatkossa entistä paremmin.