Kansanedustaja Mika Kari: Hallitukselta 3 miljoonaa euroa Lahdelle Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -juhlavuoteen

Mika Kari: Tulevaisuuskaupunki Lahti näyttää kestävän kaupunkikehityksen suuntaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti

Kansanedustaja Mika Kari (sd) kiittää hallituksen päätöstä myöntää 3 miljoonan euron määräraha Lahden kaupungille Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -teemavuoteen. Lahti valittiin ensimmäisenä suomalaisena Euroopan ympäristöpääkaupungiksi viime kesäkuussa Oslossa.

— Hankkeen menestys on määrätietoisen ja pitkäjänteisen kaupunkiympäristön kehittämistyön tulosta. Pidän valtion tukea Lahden ympäristöpääkaupunkivuodelle merkittävänä ja samalla toivon myös alueen elinkeinoelämältä vahvaa mukaantuloa. Ympäristöpääkaupunkihanke ja sen saama kansainvälinen huomio eivät hyödynnä ainoastaan Lahtea vaan koko Päijät-Hämettä ja sen asukkaita, Kari linjaa.

Kari toivoo hankkeen kautta löytyvän lähellä asukkaita olevia konkreettisia ympäristötekoja, joihin meistä jokainen voi osallistua omalla panoksellaan.

— Ympäristöpääkaupunkihanke yhdistää alueemme päätöksenteon, kuntalaiset ja yrittäjät hyvähenkiseen ja tulevaisuuteen katsovaan yhteiseen hankkeeseen. Investoinnit kaupunkirakenteeseen sekä kestävät energia- ja liikenneratkaisut ovat alueemme valttikortteja, Kari toteaa.

Lahti luopui kivihiilen käytöstä keväällä 2019 ensimmäisenä suurista kaupungeista Suomessa. Kaupunki on myös yhdessä korkeakoulujen kanssa mahdollistamassa asukkailleen henkilökohtaisen päästökaupan ensimmäisenä maailmassa osana EU:n innovaatiohanketta. Päijät-Häme on myös kierto- ja vesitalouden innovaatioiden edelläkävijä. Vesistöosaamista on viety meiltä maailmalle, ja maamme tärkeimpien pohjavesialueiden Päijänteen ja Salpausselän vaaliminen on arvokas perintö jälkipolvillemme.

— Tulevaisuuskaupunki Lahti näyttää kestävän kaupunkikehityksen suuntaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Niin Lahden kaupungin kuin lähialueen kuntien tulee tarjota asukkailleen käytännönläheisiä keinoa osallistua ympäristö- ja ilmastotyöhön omalla asuinalueellaan myös tulevaisuudessa, Kari jatkaa.

Kansanedustaja Mika Kari toimii Lahden kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtajana ja Päijät-Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtajana.