Kansanedustaja Malm: Ihminen tarvitsee ihmistä – myös TE-toimistoissa

7.5.2020

Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) mukaan vuoden 2013 työ- ja elinkeinotoimistojen uudistus ei ole onnistunut parantamaan asiakastyytyväisyyttä tai työllisyyttä. Kansanedustaja Niina Malm (sd.) pitää tärkeänä, että TE-toimistoja kehittäessä huomioidaan paremmin ihmisten henkilökohtaiset tarpeet.

– On tärkeää ymmärtää, että työttömyys on ihmiselle aina ikävä tilanne, johon tarvitaan henkilökohtaista palvelua. Jos Seppo Sorvaaja on ollut ennen työttömyyttään 40 vuotta samalla työnantajalla, niin TE-toimiston byrokraattisuus voi tuntua todella ylitsepääsemättömältä, Malm toteaa.

VTV:n tarkastuskertomuksen mukaan työttömyyden keskimääräinen kesto piteni 2-3 viikkoa niissä kunnissa, joista TE-toimisto lakkautettiin uudistuksen jälkeisinä vuosina.

– Ei ole varsinaisesti mikään yllätys, että TE-toimistojen lakkauttamiset ja verkostojen kaventamiset ovat johtaneet työnhaun tehostamisen sijasta siihen, että työnhaku on pikemminkin hidastunut. Uudistuksella haettiin parempaa tuottavuutta, mutta sitä ei selkeästi saavutettu. Ihminen tarvitsee ihmistä, myös TE-toimistoissa, Malm painottaa.

Sanna Marinin hallitusohjelmassa on linjattu, että henkilökohtaisen palvelun resurssit TE-toimistoissa turvataan.

– VTV:n tarkastuskertomus vahvistaa entisestään sitä viestiä, että TE-toimistoihin todella tarvitaan lisää henkilökohtaista palvelua. Tarkastusviraston suositus siitä, että työ- ja elinkeinoministeriö arvioisi yhdessä TE-toimistojen kanssa tarvittavia muutoksia ja uudistuksia, on mielestäni tärkeä ottaa huomioon jatkoa valmistellessa, Malm sanoo.