Kansanedustaja Malm ehdottaa teollisuuden työpaikoilla 12-tuntiseen vuorojärjestelmään siirtymistä: ”Se toisi merkittävää hyötyä poikkeusoloissa”

Useilla teollisuuden alan työpaikoilla on koronavirustilanteen myötä siirrytty 12-tuntiseen vuorojärjestelmään. Työaikamuodon etuna on vuoronvaihtojen vähäisyys. Käytännössä tämä johtaisi siihen, että työntekijät kohtaavat vuoron aikana toisia työntekijöitä harvemmin. Kansanedustaja Niina Malm (sd.) kannustaa teollisuuden työnantajia ja työntekijöitä hyödyntämään paikallista sopimista koronatilanteessa 12-tuntiseen vuorojärjestelmään siirtymiseksi.

-12-tuntisen vuorojärjestelmään siirtyminen poikkeusolojen aikana on yksi esimerkki siitä, miten paikallista sopimista kannattaisi teollisuuden työpaikoilla nyt harjoittaa. Näin vähennetään tehokkaasti niitä riskejä, joilla tartunta voisi levitä työyhteisön keskuudessa oireettomien henkilöiden kautta esimerkiksi vuorovaihtojen yhteydessä, Malm toteaa.

Malmin mielestä on syytä huomioida myös se, että koronatilanteessa tehtailla voi herkästi syntyä tilanteita, joissa moni työntekijöistä sairastuu tai joutuu karanteeniin samaan aikaan. Poikkeusolon tilanteissa on huolehdittava työvoiman riittävyydestä ja suojeltava henkilöstön terveyttä kaikin tavoin.

-12-tuntisen vuorojärjestelmän etuna poissaolotilanteissa olisi se, että tuuraajia tarvitaan vähemmän, kun vuoroja on vähemmän. Tästäkin syystä 12-tuntinen vuorojärjestelmä palvelisi poikkeusolojen olosuhteita tehtailla hyvin, kertoo Malm.