Kansanedustaja Mäkinen: Suomalaisten palvelut ja yhdenvertaisuus sote-uudistuksen kärkinä

Hallitus on saanut tavoiteaikataulussa valmiiksi tulevan sote-uudistuksen linjaukset. Tavoitteena on varmistaa kansalaisille yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut, nopeuttaa hoitoonpääsyä sekä vahvistaa perustason palveluja. Järjestämisvastuu integroidaan yhdelle järjestäjälle niin perus- kuin erikoissairaanhoidon että sosiaali- kuin terveydenhuollon osalta.

Kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) pitää hallituksen linjauksia lupaavina:

– Erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto ja sosiaalipalvelut muodostavat kokonaisuuden, jonka keskiössä on ihminen ja hänen tarpeensa. Kun hoito- ja palveluketjut ovat mahdollisimman sujuvia, ihmiset saavat tarvitsemansa hoidon oikea-aikaisesti ilman pompottelua ja kohtuutonta odottelua, Mäkinen tiivistää.

Mäkinen pitää tärkeänä, että perustason palveluja vahvistetaan ja sote-palveluja kirjaimellisesti tarjotaan rinta rinnan.

– Meillä on paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat sekä terveydenhuollon ja sosiaalipuolen palveluja. Moniammatillisesta yhteistyöstä on ympäri Suomen hyviä kokemuksia ja meillä Keski-Suomessa kehitystyössä ollaan jo pitkällä. Kun perustason palvelut ovat vahvoja, painopistettä voidaan siirtää raskaista ja kalliista palveluista ennakoivaan ja ennaltaehkäisevään työhön, Mäkinen toteaa.

Sote-maakunnat voivat jatkossakin täydentää sosiaali- ja terveyspalveluita ostopalveluilla, jos se on tarpeen riittävien ja yhdenvertaisten palveluiden järjestämiseksi. Marinin hallituksen sote-uudistuksessä tärkeää on julkisen sektorin kehittäminen ja ihmisten tarpeet.

– Kaikkia toimijoita tarvitaan, mutta edellisen kauden kaltaista markkinamallia ei missään tapauksessa viedä eteenpäin. Tällä kertaa varmistamme, että ihmiset todella asetetaan markkinoiden edelle, Mäkinen lopettaa.

Esitys lähtee lausuntokierrokselle 15. kesäkuuta ja eduskuntaan sen on määrä saapua tämän vuoden joulukuussa.