Kansanedustaja Kim Berg: Ensihoitajiin kohdistuvan väkivallan poisto vaatii yhteistyötä

– Lakialoite ensihoitohenkilöstön suojelemiseksi on ehdottomasti kannatettava. Hoitohenkilöstöön kohdistuvaa väkivaltaa ei kuitenkaan ainoastaan rikoslain muuttamisella saada täysin kitkettyä. Väkivallan käytön kynnystä kriminalisointi varmasti nostaa, mikä on hyvä asia, Sdp:n kansanedustaja Kim Berg toteaa.

Hoitajataustainen Berg muistuttaa, että Suomen Ensihoitoalan Liiton toissa vuonna teettämän kyselyn mukaan yli 90 % vastanneista ensihoitajista kertoi kokeneensa työssään uhka- ja väkivaltatilanteita ja joka neljäs oli joutunut pahoinpitelyn kohteeksi.

– Tällaista ei tule missään nimessä hyväksyä!

Berg huomauttaa myös, että yleistyvä väkivallan uhka koskettaa valitettavasti myös monia muita ammattiryhmiä, kuten esimerkiksi pelastustoimen ammatti- ja sopimushenkilöstöä, lastensuojelun ammattilaisia ja kotihoidon työntekijöitä. Hoitotyön tekijöiden lisäksi väkivallasta saattavat kärsiä myös autettavat itse, jos annettu hoito viivästyy uhkatilanteen vuoksi.

Varsinkin huumausaineiden käytön lisääntyminen on valitettavasti lisännyt myös poliisien väkivaltaista vastustamista, vaikka heillä tämä rikoslain mukainen suoja onkin.

– On myös huomioitava, että ensihoitajien ja vastaavien ammattiryhmien tehtävänkuvaan ja koulutukseen ei pääsääntöisesti kuulu väkivaltaisen ihmisen taltuttaminen. Siihen tarvitaan edelleen järjestyksen valvonnan ammattilaisten osaamista ja tukea.

– Ongelmaan on jo muualla herätty. Esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa on säädetty vastaava laki, joka kiristää ambulanssi- ja pelastushenkilöstöä kohtaan suunnatusta väkivallasta annettavia rangaistuksia, Berg sanoo.