Kansanedustaja Heinäluoma: ”Vartiainen puhuu Thatcherin äänellä vanhoja juttuja”

Posti linjasi viime viikolla heikentävänsä 700 työntekijän työehtoja niin, että sen vaikutus palkkaan merkitsisi keskimäärin noin 30 % ja enimmillään jopa 50 % pudotusta. Kansanedustaja, Postin hallintoneuvoston jäsen Juhana Vartiainen kommentoi MTV uutisten haastattelussa 3.9. Postin päätöksiä. Vartiainen sanoo, ettei suunnitelluissa leikkauksissa ole kyse riistopalkoista.

– Vartiainen laulaa oikeiston vanhoja lauluja vuosikymmenten takaa. Jo Margaret Thatcher ajoi aikanaan Britannian pääministerinä valtion palveluiden yksityistämistä ja työntekijöiden palkkojen leikkauksia, kansanedustaja Eveliina Heinäluoma (sd.) huomauttaa.

Postityöntekijän keskimääräinen kuukausipalkka on tällä hetkellä noin 2200 euroa kuukaudessa. Jopa 30 % pudotus palkkapussissa tarkoittaisi 660 euron leikkausta palkkaan.

– Missä on Vartiaisen inhimillisyys ja ymmärrys postilaisten vaikeaa tilannetta kohtaan? Miten esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen postilainen tulee toimeen 1 500 euron palkalla, Heinäluoma ihmettelee.