Kansanedustaja Heinäluoma: Esirippu nousee – Tanssin taloa tuettava nyt

12.9.2019

Tanssin talo on ensimmäinen ja kunnianhimoisin tanssille omistettu näyttämö Suomessa, joka avaa ovensa Helsingin Ruoholahdessa vuonna 2021. Talo luo puitteet tanssin saralla toimivien tahojen yhteistyölle niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.

Tanssin talon kaava on saanut lainvoiman tämän vuoden kesäkuussa ja rakennustyöt on tarkoitus aloittaa kuluvana syksynä. Vuonna 2021 ovensa avaavan talon ohjelmiston suunnittelu on parhaillaan käynnistymässä.

”Ollakseen vaikuttava kansallinen ja kansainvälinen toimija kulttuuritoiminnan aloittaminen edellyttäisi valtion taholta lisärahoitusta 200—300 tuhatta euroa vuodelle 2020. Tämän rahoituksen avulla mahdollistettaisiin laajan ja monipuolisen kulttuuriohjelmiston suunnittelu. Ilman tätä lisärahoitusta Tanssin talon on vaikea toteuttaa sille asetettuja odotuksia”, painottaa kansanedustaja Eveliina Heinäluoma (sd.).

”Tästä syystä olen tehnyt Suomen hallitukselle kirjallisen kysymyksen Tanssin talon toimintaedellytysten turvaamisesta. Kysyn, onko hallitus valmis tukemaan Tanssin talo -hanketta vuoden 2020 budjetissa”, sanoo kansanedustaja Heinäluoma.

Tanssin talo -hanke on käynnistetty jo 2010-luvun alussa ja se on edennyt aikataulussa.

Kirjallisen kysymyksen on allekirjoittanut Heinäluoman lisäksi neljä muuta kansanedustajaa yhteensä viidestä eri puolueesta.