Kansanedustaja Eveliina Heinäluoma: Business Finlandin rahanjako keskeytettävä

– Business Finlandin avustusten jako on välittömästi keskeytettävä ja avustusten jaon ohjeistus arvioitava uudelleen, vaatii kansanedustaja, eduskunnan valtiovarainvaliokunnan varajäsen Eveliina Heinäluoma. Heinäluoman mukaan julkisuudessa olleet tiedot viittaavat siihen, että suuri osa avustuksista menee jonninjoutavaan konsulttipuuhasteluun eikä auta todellisissa vaikeuksissa olevia yrittäjiä.

– Julkisuuteen tulleet tiedot avustusten jakamisesta herättävät suuren huolen, kohdistuvatko Business Finlandin tuet nyt oikein. Business Finlandin kautta on päätetty ohjata 200 miljoonaa euroa yritysten kehittämishankkeisiin ja ensitiedot kertovat, että maksimituen saajien joukossa on yrityksiä, joiden on vaikea nähdä olevan eniten koronasta kärsineiden joukossa, Heinäluoma ihmettelee.

Monien ravintola-alan ja matkailuyrittäjien työt ovat keskeytyneet kokonaan, mutta heidän hätäänsä yhteiskunta ei ole reagoinut. Sen sijaan vakavaraiset ja täysimääräisiä verovapaita osinkoja jakavat yhtiöt nauttivat Business Finlandin maksimiavustuksista.

Business Finlandin toimitusjohtaja on sanonut tutustuneensa avustuspäätöksiin ja pitävänsä niitä korkeatasoisina. Tämä viittaa siihen, että joko jakokriteerit tai niiden tulkinta on täysin toisessa reunassa kansalaisten ja päättäjien tärkeysjärjestyksen kanssa. Siksi avustuspäätösten teko tulee keskeyttää välittömästi ja ennen jatkamista käydä avustuskriteerit uudelleen läpi. Muutoin voi käydä niin, että puurokupille ensimmäiseksi ehtineet tulevat kylläisiksi, mutta muiden nälkäisten tullessa paikalle on lautanen tyhjä.

– Pidän välttämättömänä, että elinkeinoministeri Lintilä tukee valtiovarainvaliokuntaan paikalle vielä tällä viikolla selvittämään avustuspäätösten ohjeistusta ja järjestelmän toimivuutta, vaatii Heinäluoma.