Kansanedustaja, entinen peruspalveluministeri Huovinen: Onko pääministeri Sipilä asettunut perustuslakivaliokunnan paikalle?

Susanna Huovinen

– Eilen uutisoitiin pääministeri Sipilän todenneen, että soten perustuslakiongelmat on ratkaistu. Erikoinen lausunto, koska me kaikki tiedämme hallituksen malliin sisältyvän vakavia perustuslakiin liittyviä huolia, totesi Susanna Huovinen puhuessaan tänään Jämsän työväenyhdistyksen kokouksessa.

Huovisen mukaan monet asiantuntijat ovat esittäneet huolensa erityisesti hallitsemattoman valinnanvapausmallin vaikutuksista.

– Näitä huolia on esitetty varsinkin kansalaisen yhdenvertaisuudesta ja sosiaalipalveluiden asemasta hallituksen esityksessä. Nämä kysymykset ovat myös perustuslain näkökulmasta varsin ongelmallisia eikä pääministerin pitäisi kevyesti väittää kaikkien ongelmien olevan ratkaistun, Huovinen sanoi.

– Erityisen oudolta pääministerin lausunto kuulostaa siksikin, että Suomessa hallituksen esitysten perustuslainmukaisuuden arvioi Eduskunnan perustuslakivaliokunta. Kukaan – ei edes pääministeri – voi asettua tämän yläpuolelle. Etukäteisarviota perustuslainmukaisuudesta ei ole saatavissa. Tiedän tämän omakohtaisesti, koska viime kaudella pitkälle valmisteltu sote-lainsäädäntö kariutui nimenomaan perustuslain tulkintaan ja aikapulaan. Luulisi tämän olevan muistissa nykyisellä pääministerillä, joka oli mukana tuossakin prosessissa. Perustuslakivaliokunta ansaitsee isojen asioiden äärellä myös työrauhan enkä ole vakuuttunut, että pääministerin eilinen lausunto edesauttaa tätä, Huovinen tähdensi.