Kansanedustaja Eloranta: Pienen maan suurin voima on yksimielisyys

Eduskunta on tänään aloittanut keskustelunsa valtioneuvoston esityksestä hakea Pohjois-Atlantin liiton jäsenyyttä. Tätä ennen olemme eduskunnan valiokunnissa ripeällä tahdilla käsitelleet valtioneuvoston ajankohtaisselontekoa turvallisuusympäristön muutoksesta, joka annettiin eduskunnalle kuukausi sitten 14.4. eli juuri ennen pääsiäistä. Samaan aikaan suomalaisten enemmistö on asettunut Natoon liittymisen kannalle. Myös Sdp:n eduskuntaryhmä ja puoluevaltuusto on päättänyt tukea Suomen Nato-jäsenyyttä.

– Kuluneiden viikkojen aikana Naton jäsenyyden hakemisesta on keskusteltu paljon ja olen itsekin saanut paljon yhteydenottoja kansalaisten näkemyksistä asiaan. Pidän tärkeänä, että tälle keskustelulle on annettu aikaa. On tärkeätä, että näin suuressa ja kauaskantoisessa asiassa me suomalaiset olemme laajasti yksimielisiä. Suomi toimii yhdessä. Pienen maan suurin voima on yksimielisyys, Eloranta korostaa.

– Tätä päätöstä tehtäessä tärkein perustelu on Suomen ja suomalaisten turvallisuus. Liittymällä Natoon Suomi vahvistaa omaa turvallisuuttaan. Tästä syystä tulen myös itse äänestämään Natoon liittymisen puolesta, Eloranta kertoo.

– Sen jälkeen, kun Suomi ja Ruotsi molemmat ovat Naton jäseniä tulee Pohjoismaiden painoarvo Pohjois-Atlantin liitossa kasvamaan. Meitä pohjoismaalaisia ihmisiä yhdistää yhteisen arvopohjamme lisäksi myös työ rauhanvälityksen ja vakauden edistämisessä. Toivonkin, että Pohjoismaat muodostaisivat Naton jäseninä yhteistyöallianssin meille tärkeiden arvojen, etenkin rauhan ja vakauden puolesta, Eloranta sanoo.