Kansanedustaja, Demarinaisten pj. Tuppurainen: Isien vastuunottoa tuettava

SDP:n kansanedustaja, Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppuraisen (sd.) mukaan politiikassa on luotava suotuisaa ilmapiiriä sille, että isien vastuunotto perheestä ja lapsista vankistuu.

-Politiikassa on tuettava hyvää kehitystä. Isien perhevapaita on tuettava. On luotava yhteiskunnalliset rakenteet, jotka tämän mahdollistavat ilman perheen taloudellisia menetyksiä. Naisten ja miesten yhdenvertainen asema työmarkkinoilla ja palkanmuodostuksessa on siksi tärkeä tavoite.

Tuppurainen muistuttaa, että lapsiperheiden määrä ja lasten määrä on ollut jo pitkään laskusuunnassa. Uutisissa perheiden määrän pienenemistä siivitetään kertomuksilla lastensuojelutapausten lisääntymisestä. Perhe värittyy tässä kuvassa ongelmien alkulähteeksi.

-Tämä valju kuva ei kuitenkaan ole totta. Meillä on hyvät perheet ja niissä paljon hyviä miehiä perheenisinä. Perheissä täysillä mukana olevien isien työ on muuttunut vaivihkaa parempaan suuntaan. Vielä 1980-luvun lopussa alle puolet isistä oli mukana oman lapsensa synnytyksessä. Ja kun tästä mennään ajassa vielä pidemmälle taaksepäin, perheissä isien ja lasten etäisyys näyttää kasvavan. Eivät ne aiempien sukupolvien miehet huonoja isiä olleet, vaan hyviä ja velvollisuudentuntoisia. Asia oli niin, että heiltä jäi tämä osa elämästä elämättä.

Tuppuraisen mukaan pitää paikkansa, että perheet tarvitsevat tukea ja vaikeuksissa olevat perheet nykyistä enemmän apua.

-Mutta ei perheiden hyvää elämää ja onnea pidä piilossa pitää. Meillä on tänä päivänä perheiden monimuotoisuutta ja monikulttuurisuutta. Yhteistä on, että perhe on yleensä hyvän elämän perusta. Lasten ja perheen hoitaminen on hyvä osa elämänuraa niin naisille kuin miehillekin. Isien arki on voitava olla perhekeskeinen siinä missä äitienkin.